فرقی نمی‌کند که حقوق پایه‌ی کارگری را دریافت می‌کنید و یا پولتان از پارو بالا می‌رود در هر صورت اگر با روش‌های مدیریت مخارج و هزینه ها آشنا نباشید دخل و خرجتان با هم جور در نخواهد آمد! خصوصاً در این روزها که قیمت‌ها ثباتی ندارند و دست‌های چسبناک تورم گلوی اقتصاد نحیفمان را رها نمی‌کند!

البته لازم نیست نگران باشید چون این مقاله پر از توصیه‌ها و نکاتی است که مسیر درست مدیریت هزینه های زندگی را به شما نشان می‌دهد، پس اگر دلتان می‌خواهد با یادگیری روش‌های مدیریت مخارج ، دخل و خرجتان را جور دربیاورید و از وام فوری قسطا بهره مند شوید با این مقاله همراه ما باشید.

بهترین روش برای مدیریت مخارج و  هزینه های زندگی چیست؟

اگر فکر می‌کنید که برای مدیریت هزینه ها یک راه طلایی و جادویی وجود دارد از همین الان باید به شما بگوییم که خودتان را گول نزنید! چون لازم است به مجموعه‌ای از راهکارها عمل کنید تا از پس مدیریت مخارج تان بربیایید. در این قسمت این راهکارها را با هم مرور می‌کنیم.

مدیریت مخارج

  1. مدیریت مخارج و هزینه را با بودجه‌بندی مخارج شروع کنید

یکی از راه های مدیریت مخارج ، بودجه بندی هزینه ها است. بودجه‌بندی کردن هزینه‌های زندگی کار چندان سختی نیست، کافی است قلم و کاغذ بردارید، درآمدتان را بنوسید و مخارج قطعی و ثابت هرماه مثل اجاره خانه، قسط و… را به‌همراه مخارج قطعی و متغیر مثل قبوض، خرید مایحتاج و… را در کنارش یادداشت کنید.

شما فقط یک بار این کار را انجام دهید تا تاثیرش را در مدیریت هزینه‌های زندگی‌تان ببینید. چراکه این بودجه‌بندی به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به مخارج پیش رویتان داشته باشید و مانع از انجام خریدهای غیرضروری شوید.

  1. برای بودجه‌بندی مالی از اعضای خانواده کمک بگیرید

از دیگر راه های مدیریت مخارج زندگی ، این است که از اعضای خانواده کمک بگیرید. برای اینکه بهتر بتوانید برای درآمدتان برنامه‌ریزی کنید بهتر است نظر اعضای خانواده‌ را هم راجع به هزینه‌های مصرفی بپرسید. با این کار هم برنامه‌ریزی‌تان به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد و هم اینکه هیچ هزینه‌ای از چشمتان پنهان نمی‌ماند.

  1. به بودجه‌بندی‌تان وفادار بمانید

گفتن ندارد اما نوشتن و عملی نکردن بودجه‌بندی هیچ کمکی به شما نمی‌کند. مدیریت هزینه های زندگی فقط با بررسی مداوم لیست مخارجتان ممکن می‌شود. در صورتی که هزینه‌ی اضافی‌ای به شما تحمیل شد حتما‌ً بودجه‌بندی‌تان را به‌روز کنید تا هیچ هزینه‌ای از زیر دستتان در نرود. بنابراین یکی دیگر از بهترین راه های مدیریت مخارج این است که به بودجه بندی خود وفادار باشید.

  1. اولویت را به پرداخت بدهی و قسط بدهید

پرداخت قسط و بدهی درست مثل قورت دادن قورباغه است. حتماً شما هم شنیده‌اید که بهترین کار هم این است که قورباغه‌تان را قورت دهید! پس با پرداخت بدهی و قسط هر چه زودتر این کار را انجام دهید تا با خیال راحت و آسودگی بیشتر برای بقیه‌ی پولتان برنامه بریزید. پس برای مدیریت مخارج ، اول به فکر پرداخت بدهی ها و قسط هایتان باشید.

  1. خریدهای غیرضروری را محدود کنید

شما بعد از نوشتن هزینه‌های قطعی ثابت و متغیر ماهیانه ممکن است مبلغی به‌عنوان درآمد مازاد بر بودجه برایتان باقی بماند. خبر خوب اینکه می‌توانید این پول را برای تفریح و خریدهای متفرقه صرف کنید.

اما بهتر است حواستان باشد و تا حد ممکن این خریدها را محدود کنید. چون گاهی ممکن است با هزینه‌های غیرمترقبه غافلگیر شوید و این مبلغ مازاد می‌تواند کمک خوبی برایتان باشد. محدود کردن هزینه های غیر ضروری یکی از بهترین راه های مدیریت مخارج است.

  1. ارواح خبیثه‌ی مشوق خرید را از خودتان دور کنید

پاساژگردی، هیجانات لحظه‌ای، کمبود خواب و افسردگی از مهم‌ترین دلایل خریدهای غیرضروری هستند. شاید ندانید اما همه‌ی این عوامل به‌طور ناخودآگاه شما را به خرید تشویق می‌کنند.

خریدن وسایلی که به آن نیاز ندارید (هرچند خریدهای کوچکی باشند) به‌راحتی می‌توانند برنامه‌ریزی مالی‌تان را خراب کنند.

پس بهترین کار این است که تماشای ویترین‌ها را از لیست خریدتان حذف کنید و بدون داشتن لیست خرید به بازار نروید!

  1. به صورت هوشمندانه از کارت اعتباری استفاده کنید

از آنجا که هنگام خرید با کارت، پول به‌صورت فیزیکی رد و بدل نمی‌شود این تصور پیش می‌آید که پول زیادی خرج نکرده‌اید! بنابراین برای اینکه کنترل و مدیریت هزینه های زندگی از دستتان درنرود، حساب و کتاب موجودی کارت اعتباری‌تان را داشته‌ باشید و کاملاً طبق بودجه‌بندی‌تان پیش بروید!

 

حالا که صحبت از کارت اعتباری شد، آیا با قسطاکارت آشنایی دارید؟ قسطاکارت یک کارت اعتباری عضو شتاب میباشد و در سراسر کشور معتبر است و با استفاده از آن میتوانید نسبت به خرید اقساطی گوشی، لپتاپ قسطی و پرداخت هزینه انواع خدمات مانند هزینه عمل بینی اقساطی و هر چیز دیگری اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر با قسطاکارت و دریافت آن به سایت قسطا مراجعه کنید. با استفاده از خدمات قسطا میتوانید بدون ضامن تا سقف ۲۰ میلیون تومن، اعتبار خرید دریافت کنید.

سفارش قسطاکارت

 

  1. برای خرید، بی‌گدار به آب نزنید

قبل از خرید در اینترنت جستجو کنید، به‌خصوص اگر قرار است کالای گران‌قیمتی بخرید. به فروشگاه‌های مختلف سربزنید (چه به‌صورت اینترنتی و چه حضوری)، نظر کسانی را که قبلاً این کالا را خریده‌اند بپرسید. در نهایت کالایی بخرید که در عینِ داشتنِ کیفیت، متناسب با بودجه‌تان باشد.

  1. تا حد ممکن تنها به خرید بروید

مطمئناً بچه‌ها اهمیتی به بودجه‌بندی شما نمی‌دهند، از طرف دیگر با دوستانی که خیلی صمیمی نیستند هم نمی‌شود از مدیریت هزینه بگویید. پس سعی کنید بدون همراه و به‌تنهایی به خرید بروید! به این ترتیب می‌توانید کنترل اوضاع را به دست بگیرید و مجبور نمی‌شوید برخلاف برنامه‌ها و بودجه‌بندی‌تان عمل کنید.

  1. قرض کردن را کنار بگذارید

تا حد ممکن سعی کنید پولی قرض نگیرید. قرض کردن، به‌سادگی برنامه‌ریزی‌هایتان در مورد مدیریت هزینه را بهم می‌زند. پس به‌جای اینکه به نیازها و خریدهایتان فکر کنید زمان و نحوه بازگرداندن قرض را در نظر بگیرید. با این کار به‌جای وسوسه شدن برای قرض گرفتن و خرید کردن، بی‌خیالش می‌شوید!

  1. عادات مالی خوب پیدا کنید

خوب است یک عادت مالی خوب برای خودتان دست‌وپا کنید. یکی از این عادت‌های مفید واریز مبلغ مشخصی به حسابتان است.

برای اینکه این کار را فراموش نکنید و یا بهانه‌ای مانع انجام آن نشود، می‌توانید از نرم‌افزارهای مدیریت هزینه استفاده کنید تا به‌صورت خودکار هر ماه مبلغی به حسابتان واریز شود.

یکی دیگر از عادت‌های خوب اقتصادی، سرمایه‌گذاری است. خرید سهام، بیمه عمر، کسر حقوق برای بازنشستگی از جمله عادت‌های خوبی‌اند که می‌توانند ثروت شما را بیشتر کنند.

بیشتر بخوانید:

آموزش نحوه نوشتن چک و بررسی اَنواع چک

  1. نخرید، امانت بگیرید

بسیاری از وسایل را می‌توانید به جای خریدن، از دیگران امانت بگیرید؛ وسایلی مثل کتاب، مجله، CD، ابزارآلات و… از این دست هستند! به این ترتیب نه بیهوده فضایی اشغال می‌شود و نه هزینه‌ی زیادی را بابت خریدشان هزینه می‌کنید.

البته اگر ممکن است به وسیله‌ای تا مدت‌ها نیاز داشته باشید پس آن را بخرید اما اگر با یک بار استفاده دیگر به آن نیازی ندارید بنابراین امانت گرفتن بهترین کار خواهد بود.

  1. در سرمایه‌گذاری، حرفه‌ای عمل کنید

اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید بهتر است در مواردی این کار را انجام دهید که در آن تخصص دارید و یا حداقل از آن سردرمی‌آورید. دانش ثروت داشته باشید یعنی با آگاهی کافی دست به عمل بزنید، فرصت‌ها را شکار کنید و سود و زیان کار را بشناسید.

  1. قلک داشته باشید

شاید خنده‌دار به‌نظر برسد اما خوب می‌شود اگر یک قلک برای خودتان کنار بگذارید و روزانه هر مبلغی را که می‌توانید در آن بریزید. در آخر ماه ۸۰ درصد از این مبلغ را سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز کنید و ۲۰ درصد باقی‌مانده را برای انجام کار یا تفریح موردعلاقه‌تان کنار بگذارید.

مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد مدیریت هزینه بدانید

مدیریت مخارج

در این قسمت مهم‌ترین نکات تکمیلی‌ را در مورد مدیریت هزینه های زندگی با هم مرور می‌کنیم. نکاتی که به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید از پس مدیریت مخارج تان بربیایید.

  1. قبل از هر خرید از خودتان بپرسید آنچه که قصد خریدش را دارید یک نیاز است یا اینکه مغلوب وسوسه‌ی تبلیغات شده‌اید؟
  2. در لحظه برای خرید تصمیم نگیرید. بهترین کار این است که ۲۴ ساعت به خودتان زمان بدهید. در این مدت خوب در موردش فکر کنید، همه‌ی جوانب را بسنجید در نهایت اگر همچنان بنظرتان یک خرید ضروری است، این کار را انجام دهید.
  3. با سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش کالاهای ارزان کار کنید. با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید کالای موردنیازتان را با قیمت کمتر بخرید و یا خودتان کالایی را که دیگر نیازی به آن ندارید، به فروش برسانید. سایت دیجی کالا یک سایت معتبر و مورد اعتماد بسیاری از کاربران است.
  4. قبل از اینکه از خانه بیرون بروید خوراکی مختصری در کیفتان بگذارید. با این کار اگر گرسنه شوید به‌راحتی می‌توانید در مقابل وسوسه‌ی خرید خوراکی مقاومت کنید.
  5. در زمان‌هایی که تب خرید محصولی بالا گرفته است صبر کنید تا با گذشت مدت زمان کمی این تب‌وتاب فروکش کند. به این ترتیب شما می‌توانید همان محصول را با قیمت کمتری بخرید.
  6. به جای نو کردن وسایل خراب، تعمیرشان کنید. با این کار تا حد زیادی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهید کرد.
  7. یکی از بهترین کارها برای مدیریت هزینه ها این است که از خرید وسایل یکبار مصرف دوری کنید. مثلاً با اینکه لازم است برای خرید باتری‌های قابل شارژ هزینه‌ی بالاتری را صرف کنید اما در طولانی مدت خواهید دید که با این کار چقدر توانسته‌اید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.
  8. برای مدیریت مخارج تان بهتر است قبل از رفتن به فروشگاه، یک لیست خرید آماده کنید تا در طول خرید، هدفتان مشخص باشد و بیهوده برای وسایل غیرضروری هزینه نکنید.
  9. در زمان حراج خرید کنید. آخر فصل‌ها وقت حراج و تخفیف‌های آنچنانی است.
  10. در ماه مبلغی (هر چند کم) را برای خرید یک شی باارزش مثل طلا کنار بگذارید.
  11. برای اینکه کمتر ولخرجی کنید می‌توانید در بورس سهام بخرید و هر ماه به سهامتان یک سهم اضافه کنید.
  12. سعی کنید عصرها به کافه بروید. چون مطمئناً هزینه‌ی یک عصرانه از یک وعده‌ی ناهار یا شام کمتر خواهد بود.
  13. برای اجرای بهتر مدیریت هزینه های زندگی از یک مشاور مالی یا حسابدار کمک بگیرید.
  14. سعی کنید در زمینه‌های مالی کتاب بخوانید و آموزش ببینید.

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم از روش‌های مدیریت هزینه بگوییم و نکته‌های مهمی را که ممکن است برای مدیریت مخارج به کارتان بیاید با هم مرور کنیم. فراموش نکنید که مدیریت هزینه های زندگی نیاز به تمرین دارد خصوصاً اگر قبل از این اهل خریدهای ریز و درشت بوده‌اید!

بنابراین سعی کنید به برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی‌تان پایبند باشد و نکته‌هایی را که در این مقاله به آن اشاره کردیم در ذهن داشته باشید. اگر اوایل کار، خارج از برنامه عمل کردید ناامید نشوید به‌مرور عادت می‌کنید در جهت برنامه‌تان عمل کنید. پس دست به کار شوید و از همین امروز برای درآمدتان برنامه بریزید.