شروع هر کسب‌وکاری، فهرستی از نیازها و اهداف دارد. در صدر همه‌ی این نیازها، تأمین مالی قرار دارد و رتبه‌ی اول هدف‌ها، بی‌نیازشدن از تأمین مالی خارجی است! پس گفت‌وگو در مورد مسئله‌ی تأمین مالی و جذب سرمایه برای آغاز یا بهبود کسب‌وکار، بسیار مهم است.

 

تأمین مالی(Financing) چیست؟

تأمین مالی، یک فرآیند است؛ فرآیند دریافت تسهیلات و منابع مالی برای راه‌اندازی یا توسعه‌ی کسب‌وکار. در طی این فرآیند، نیاز است تا طرح‌های عملیاتی و اجرایی از کسب‌وکار به تأمین‌کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران ارائه شود تا برای شروع پروسه‌ی تأمین مالی، به توافق رسید.

 

روش‌های جذب سرمایه

جذب سرمایه برای کسب‌وکار، چندین راه و روش دارد. در ادامه، 6روش از مهم‌ترین، تجربه‌شده‌ترین و معمول‌ترین روش‌های جذب سرمایه را باهم مرور می‌کنیم.

تأمین مالی

سهام‌فروشی؛ آیا با این روش موافقید؟

  1. خودتأمین‌مالی(!)

    پس‌انداز و پول‌های انباشته‌ی پیشینِ ما، سرمایه‌ی اولیه‌ی ما برای شروع کار محسوب می‌شود؛ برای مثال، زمینی که به ارث رسیده یا پس‌انداز شغل قبلی را تبدیل به سرمایه‌ی شروع کار جدید بکنیم.

  2. وام بانکی

    ابتدا از بانک، وام متناسب با کسب‌وکارمان را می‌گیریم(یا یک وام معمولی دیگر) و از پولِ آن برای کار استفاده می‌کنیم.

  3. وام دولتی

    از طرح‌های تشویقی دولت برای گسترش و احیاء کسب‌وکارها بهره‌مند بشویم و از آن وام بگیریم؛ مثلاً وام کارگاه‌های خانگی و کوچک، وام شرکت‌های دانش‌بنیان یا وام‌هایی از این‌دست.

  4. سرمایه‌گذاری خصوصی

    طرح کسب‌وکارمان را برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی توضیح بدهیم و یکی از آن‌ها را مجاب به سرمایه‌گذاری کنیم. نکته‌ی مهم در این روش، داشتن یک طرح کسب‌وکار قوی و مهم‌تر از آن، یک ارائه‌ی جذاب است. سرمایه‌گذار، تمایل دارد از جزئیات کار مطلع باشد تا قرارداد را ببندد اما در مواجهه‌ی اول، باید جذب شود تا به فکر جزئیات و حواشی کار بیفتد. یک نکته‌ی کوچک دیگر هم این‌ است که از اعداد برای ارائه استفاده کنیم.

  5. سهام‌فروشی

    بخشی از مالکیت کسب‌وکارتان را به سهام‌داران می‌فروشید و آن‌ها در آینده، در سود و زیان آن، با شما شریک می‌شوند؛ مثلاً اگر ما کارخانه‌ی تولید شیر پاکتی داریم، بخشی از سهام‌مان را به فروش می‌گذاریم. ما، به‌اندازه‌ی دو لیوان از آن پاکت را با سهام‌دارها شریک می‌شویم. حال اگر کلاً پنج لیوان شیر بدهد، لحظه‌ی فروش، به‌اندازه‌ی لیوان‌های‌مان، سود می‌کنیم و البته ضرر!

  6. تأمین‌مالی جمعی

    این روش که اخیراً در ایران نیز بیش‌تر از قبل به آن پرداخته می‌شود، به‌ اشتباه معنی «گل‌ریزان» گرفته است! در حالی که تأمین‌مالی جمعی، دریافت اعتبار و پول از مردم و شرکت‌هاست، برای آغاز یا ادامه‌ی یک کار و در نهایت بازگرداندن آن پول به صورت مستقیم یا ارائه‌ی خدمت و محصول.


تأمین مالی کسب‌وکار شما با قسطا:

قسطاکارت


 

حرف آخر | شما چه فکر می‌کنید؟

انتخاب یکی از این راه‌ها، به اهداف و ریسک‌ها و نیازهای مالی کسب‌وکار شما وابسته‌ است. بنابراین نمی‌شود گفت کدام راه بهتر از بقیه‌ است. کدام راه به درد شما می‌خورد؟ کدام راه را پیش‌نهاد نمی‌کنید؟ راهی غیر از این شش راه، می‌شناسید؟

دسته بندی شده در: