بانک توسعه‌ صادرات ایران سال ۱۳۷۰ با هدف پرداخت وام‌ با سقف‌های اعتباری مختلف به فعالین حوزه‌ی صادرات-واردات ایران تأسیس شد. البته درنظر داشته باشید بانک توسعه صادرات در برنامه‌ی اعطای تسهیلات خود شرکت‌های دانش بنیان و بنگاه‌های کوچک و متوسط را هم پوشش می‌دهد. در این مطلب جزئیات تمامی وام‌های بانک توسعه صادرات و شرایط دریافت آن‌ها را توضیح داده‌ایم.


دریافت وام فوری و بدون ضامن از قسطا


فهرست مطالب

Toggle

انواع وام‌های بانک توسعه صادرات ایران

بانک توسعه صادرات در جهت حمایت از بازرگانان ایرانی و کمک به گسترش و پیشرفت صنعت صادرات و واردات تسهیلات مختلفی را برای این گروه از جامعه برنامه‌ریزی و اجرایی کرده است. وام‌های بانک توسعه صادرات ممکن است از وام‌های سایر بانک‌ها کمی متمایز به‌نظر بیایند؛ از این جهت که در این بانک وام‌های خرد و تسهیلات تکلیفی (وام ازدواج، وام فرزندآوری و…) ارائه نمی‌شوند.

بانک توسعه صادرات، وام‌های اعطایی خود را در 3دسته اصلی معرفی کرده است؛ هر یک از این دسته‌های وام حوزه‌های مختلف صنعتی را پوشش می‌دهند:

  • تسهیلات قبل از حمل
  • تسهیلات بعد از حمل
  • تأمین مالی واردات

مطلب مرتبط:

وام بانک خاورمیانه | شرح جزئیات تمام وام های بانک خاورمیانه


وام قبل از حمل بانک توسعه صادرات ایران

تسهیلات قبل از حمل بانک توسعه صادرات ایران با هدف توسعه‌ی اقتصادی، ایجاد اشتغال در کشور و کمک به جهش صادراتی طراحی و در دسترس مشتریان این بانک قرار گرفت. این وام بانک توسعه صادرات، خود شامل 8طرح تسهیلاتی دیگر می‌شود که جزئیات و شرایط این طرح‌های تسهیلاتی را بیان کرده‌ایم:

وام صادرات کالا (سرمایه در گردش) بانک توسعه صادرات ایران

وام صادرات کالا (سرمایه در گردش) بانک توسعه صادرات ایران به‌صورت ریالی به متقاضیان واجدین شرایطی پرداخت می‌شود که هدف تأمین سرمایه‌ی نقدی برای تولید کالا و صادر کردن آن را دارند.

این وام بانک توسعه صادرات از طریق روش‌های زیر به متقاضیان اعطا می‌شود:

  • اعطای وام از طریق گشایش اعتبار اسنادی (اعم از وارداتی یا داخلی)
  • اعطای وام در ازای ارائه‌ی قرارداد خرید کالا یا خدمت
  • اعطای وام در وجه صادرکننده‌ی پیش‌فاکتور خرید ملزومات (کالا یا خدمات)

وام طرح‌های سرمایه‌گذاری داخل کشور بانک توسعه صادرات ایران

وام طرح‌های سرمایه‌گذاری داخل کشور بانک توسعه صادرات ایران مختص افراد حقیقی یا حقوقی است که برای تأمین هزینه‌های ارزی و ریالی ساختمان، ماشین‌آلات، تجهیزات، تأسیسات یا… به مشکل برخورده‌اند. البته توجه داشته باشید طرح‌های صنعتی مشمول این وام بانک توسعه صادرات می‌شوند که رویکرد صادراتی داشته باشند.

بانک توسعه صادرات ایران وام سرمایه‌گذاری داخل کشور را به همه‌ی متقاضیانی که قصد گسترش طرح‌های تولیدی صنعتی، معدنی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، حمل و نقل و خدمات را دارند، با شرط داشتن توجیه اقتصادی، فنی و مالی لازم، پرداخت می‌کند.

برای دریافت این وام بانک توسعه صادرات، در قدم اول درخواست خود را به همراه گزارش توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح‌تان و سایر مدارک لازم، به بانک ارائه دهید. بعد از بررسی مدارک شما، توسط کارشناسان بانک و با توجه به طرح صنعتی‌تان، اعتباری را به شما اختصاص خواهند داد.

وام طرح‌های سرمایه‌گذاری خارج از کشور بانک توسعه صادرات ایران

وام طرح‌های سرمایه‌گذاری خارج از کشور بانک توسعه صادرات ایران برای حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در کشورهای خارجی می‌خواهند سرمایه‌گذاری كنند، پرداخت می‌شود.

برای دریافت این وام بانک توسعه صادرات تعدادی شروط مقرر شده است، که در زیر آورده‌ایم:

  • طرح مورد سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی، فنی و مالی داشته باشد و تائیدیه از طرف بانک دریافت کند.
  • حداقل 60درصد سرمایه‌گذاری در طرح باید در قالب کالا و خدمات از ایران تأمین شود. (هر چه درصد مشارکت خدمات ایرانی در طرح بالاتر باشد، در اولویت بالاتری برای دریافت وام قرار می‌گیرد.)
  • حداکثر سقف مشارکتی بانک برای تأمین مالی، 75درصد مبلغ سرمایه‌گذاری اعلام شده است و باقی مبلغ به عهده‌ی متقاضی وام خواهد بود.

برای دریافت این وام بانک توسعه صادرات باید گزارشی مبنی بر توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح‌تان به همراه سایر مدارک به بانک ارائه دهید. بانک بعد از بررسی مدارک، در صورت داشتن شرایط اولیه، درخواست شما را در اولویت‌های پرداخت قرار می‌دهد.

وام صادرات خدمات فنی و مهندسی بانک توسعه صادرات ایران

وام صادرات خدمات فنی و مهندسی بانک توسعه صادرات ایران ویژه‌ی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی طراحی شده است. در این طرح تسهیلاتی بانک توسعه صادرات، اعتبار وام در ازای ارائه‌ی ابلاغیه رسمی ارجاع کار، قرارداد یا اعتبار اسنادی معتبر پرداخت می‌شود. همچنین بانک توسعه صادرات در زمینه‌ی تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌های ایرانی برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات خارجی نیز فعالیت دارد.

وام تجهیز کارگاه و هزینه‌های فوری بانک توسعه صادرات ایران

وام تجهیز کارگاه و هزینه‌های فوری بانک توسعه صادرات ایران برای حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با هدف سریع‌تر انجام شدن فرآیند تجهیز کارگاه‌های صنعتی و کمک‌های مالی برای ایجاد نقدینگی‌ به واجدین شرایط تعلق می‌گیرد.

این وام به‌صورت ارزی یا ریالی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وام شرکت‌های دانش بنیان بانک توسعه صادرات ایران

وام شرکت‌های دانش بنیان بانک توسعه صادرات ایران با همکاری و حمایت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی توسعه صادرات و فناوری شریف برای ایجاد سرمایه در گردش شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود. برای این وام بانک توسعه صادرات ایران کارمزد 4درصدی با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری درنظر گرفته شده است.

خوب است بدانید اگر متقاضی این وام، رتبه‌ی اعتبارسنجی مناسب داشته باشد، اعتبار تا سقف 5میلیارد تومان به متقاضی اختصاص داده خواهد شد. در این طرح تسهیلاتی علاوه بر ارائه‌ی امکانات مالی، خدمات غیرمالی مانند ارائه مشاوره‌ی بانکی تخصصی حضوری و غیرحضوری،‌ برگزاری کارگاه­‌های آموزشی تخصصی خدمات بانکی و

ارائه فیلم­‌های آموزشی و بسته­‌های مشاوره عمومی در پورتال بانک از طرف بانک برای وام‌گیرندگان درنظر گرفته شده است.

برای گرفتن این وام بانک توسعه صادرات در ابتدا برای اخذ معرفی‌نامه‌ی دریافت وام از بانک توسعه صادرات باید به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنید. بعد از دریافت معرفی‌نامه، سایر مدارک مورد نیاز را به بانک و سامانه غزال باید تحویل دهید. در قدم آخر، بعد از بررسی بانک، در صورتی که شرایط دریافت وام را داشته باشید در صف انتظار دریافت وام قرار می‌گیرید.

وام بنگاه‌های کوچک و متوسط بانک توسعه صادرات ایران

وام بنگاه‌های کوچک و متوسط بانک توسعه صادرات ایران به واحدهای صادراتی صنایع کوچک که تعداد پرسنل‌شان طبق جواز تأسیس کمتر از 50نفر است، اختصاص دارد. این وام با همکاری بانک و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک پرداخت می‌شود.

وام صادرات سایر خدمات (توریسم، نرم‌افزار، ترانزیت و…) بانک توسعه صادرات ایران

وام صادرات سایر خدمات بانک توسعه صادرات ایران برای خدماتی مثل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی کالا، صدور نرم‌افزار طرح‌های جذب توریسم و… به‌صورت ارزی و ریالی پرداخت می‌شود. توجه داشته باشید دو شرط اصلی این خدمات که مشمول این طرح تسهیلاتی شوند این است که:

  • اولا؛ موجب وارد شدن ارز به داخل کشور و افزایش درآمدهای ارزی شوند.
  • دوما؛ توجیه اقتصادی داشته باشد.

وام بعد از حمل بانک توسعه صادرات ایران

وام بعد از حمل بانک توسعه صادرات ایران شامل 2طرح تسهیلاتی می‌شود. در پایین شرح این دو طرح تسهیلاتی را بخوانیم:

اعتبار خریدار بانک توسعه صادرات ایران

اعتبار خریدار بانک توسعه صادرات ایران با هدف افزایش توان رقابت صادرکنندگان در بازار کشورهای خارجی، به خریداران و کارفرمایان خارجی در زمان خرید کالای ایرانی یا خدمات ایرانی اعطا می‌شود. این وام بانک توسعه صادرات به دو روش موردی یا خط اعتباری به متقاضیان داده می‌شود که تفاوت این دو روش به شرح زیر است:

  • در اعتبار خریدار به‌صورت موردی: قرارداد تأمین مالی برای یک پروژه یا طرح مشخص نوشته می‌شود.
  • در اعتبار خریدار به‌صورت خط اعتباری: قرارداد تأمین مالی برای ارتقای روابط بانکی با بانک‌های خارجی و تسهیل در روند تأمین مالی نوشته می‌شود.

در این وام بانک توسعه صادرات هزینه‌های تسهیلات در قرارداد تأمین مالی قید می‌شود و فروشنده یا کارفرمای ایرانی قیمت قرارداد تجاری خود را براساس فروش نقدی مقرر می‌کند.

اعتبار فروشنده بانک توسعه صادرات ایران

اعتبار فروشنده بانک توسعه صادرات ایران در صورتی به فروشنده تعلق می‌گیرد که فروشنده قرارداد تجاری خود با خریدار را به‌ شکل مدت‌دار ثبت کند و بپذیرد که خریدار یا بانک خریدار، وجه کالا یا خدمات‌اش را از طریق اعتبار اسنادی یا برات مدت‌دار بپردازد. سپس از بانک توسعه صادرات درخواست وام می‎‌کند و بانک با بررسی مدارک فروشنده، اعتبار اسناد را در قالب عقد خرید دین می‌پردازد.

شما باید توجه داشته باشید در این طرح تسهیلاتی هزینه‌های تسهیلات از شما (فروشنده) گرفته می‌شود، پس باید این هزینه‌ها را در قیمت کالا و خدمات اعمال کنید.

وام تأمین مالی واردات بانک توسعه صادرات ایران

وام تأمین مالی واردات بانک توسعه صادرات ایران از دیگر خدماتی تسهیلاتی این بانک است که خود شامل 2طرح تسهیلاتی دیگر می‌شود. جزئیات این 2 زیر مجموعه‌ی وام تأمین مالی واردات را بیان کرده‌ایم:

تأمین مالی واردات کوتاه مدت (ریفاینانس) و میان مدت بانک توسعه صادرات ایران

تأمین مالی واردات کوتاه‌مدت (ریفاینانس) و میان‌مدت بانک توسعه صادرات ایران به‌منظور واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای برنامه‌ریزی و وارد فاز اجرایی شده است. توجه داشته باشید این وام بانک توسعه صادرات شامل  تعدادی از کالاها یا دارای تولید داخلی مشابه نمی‌شوند.

حداکثر مدت زمان بازپرداخت قراردادهای ریفاینانس تأمین مالی واردات کالاها و خدمات حداکثر یک ساله و قراردادهای فاینانس تأمین مالی واردات خدمات به جمهوری اسلامی ایران بلندمدت اعلام شده است.

برای گرفتن این وام بانک توسعه صادرات با شرایط زیر را داشته باشید:

  • حداقل 10درصد اعتبار به‌صورت پیش‌دریافت و 10درصد میان‌پرداخت توسط واردکننده تأمین شود.
  • واردات فقط به سرزمین اصلی قانونی است.
  • ارائه‌ی قرارداد الزامی است.

تأمین مالی واردات بلند مدت و میان مدت (فاینانس) بانک توسعه صادرات ایران

تأمین مالی واردات بلندمدت و میان‌مدت (فاینانس) بانک توسعه صادرات ایران به‌جهت واردات خدمات صنعتی و آبادانی به ایران (اجرای طرح داخل کشور) با دوره‌ی بازپرداخت بلند مدت اجرایی می‌شود.

اگر بخواهیم جزئی‌تر مواردی که مشمول این وام بانک توسعه صادرات می‌شوند را بررسی کنیم، باید گفت؛  این طرح تسهیلاتی برای تأمین مالی واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه به شرط اخذ مجوز از وزارتخانه‌ی مربوط به حوزه‌ی فعالیت به متقاضیان پرداخت می‌شود.

داشتن شروط زیر برای دریافت این طرح تسهیلاتی بانک توسعه صادرات الزامی است:

  • حداقل 10درصد اعتبار به‌صورت پیش‌دریافت و 10درصد میان‌پرداخت توسط واردکننده تأمین شود.
  • واردات فقط به سرزمین اصلی قانونی است.
  • ارائه‌ی قرارداد الزامی است.

جمع‌بندی

در این مطلب تمامی وام‌های قابل دسترس بانک توسعه صادرات را توضیح دادیم. اگر کسب‌وکاری دارید که در حوزه‌‌های فعالیتی تحت حمایت این بانک فعال است، می‌توانید از این فرصت‌های تسهیلاتی برای پیشرفت و گسترش کسب‌وکارتان استفاده کنید.

اگر به همراه وام‌های بانک توسعه صادرات تسهیلات با شرایط راحت‌تری را خواستید، وام فوری و بدون ضامن قسطا را دریافت کنید:

دریافت وام آنلاین بدون ضامن قسطا

منبع: سایت بانک توسعه صادرات

دسته بندی شده در: