آشنایی با انواع وام دانشجویی ۱۴۰۱

انواع وام دانشجویی

دانشجویی و دوران پر فراز و نشیب آن نکات مثبت و منفی مخصوص به خود را داراست؛ یکی از این نکات موارد مربوط به مسائل مالی است. دانشجویان به دلایل مختلفی از جمله نداشتن تجربه کافی، صرف زمان خود با کلاس‌ها، فاصله زیاد محل زندگی نسبت به محل تحصیل و… همواره با دغدغه و مشکلات مالی گذراندن این دوران دست و پنجه نرم می‌کنند. هرچند در این چالش به نحوی و با امکان دریافت انواع وام دانشجویی حمایت شده‌اند.

وام قسطا

در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نیز همانند سال‌های گذشته صندوق رفاه دانشجویان که زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات فعالّیت می‌کند؛ با تدوین انواع وام دانشجویی سعی در حمایت دانشجویان عزیز در این برهه حساس زندگی‌شان دارد.

هرچند از نظر عموم دانشجویان مبالغ وا‌م‌های اعطا شده به‌ایشان ناچیز بوده و کفاف مخارج‌شان را نمی‌دهد و با توجه به اعتراضات و درخواست‌‌های مکرر دانشجویان برای افزایش این وام‌ها، مبالغ انواع وام دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ افزایش چندانی به نسبت تورمی که اقتصاد و جامعه ایران تجربه می‌کند، نداشته است.

وام قسطا

وام‌های ارائه شده توسط صندوق رفاه دانشجویی شامل وام تحصیلی، وام ضروری دانشجویی، وام ودیعه مسکن دانشجویی و وام شهریه بوده که در ادامه این مقاله از مجله قسطا بررسی می‌شود. همچنین وام دانشجویی بانک ملی هم طبق شرایط و ضوابط شُعَب این بانک ارائه می‌شود.

انواع وام دانشجویی برای تحصیل

وام تحصیلی

اگر به تازگی دانشجو شده‌اید بهتر است بدانید وام تحصیلی ساده‌ترین وامی‌ست که هر دانشجویی می‌تواند به سراغ دریافت آن برود. دانشجویان در هر نیم سال تحصیلی یک‌بار می‌تواند اقدام به دریافت وام تحصیلی کند. نکته قابل توجه این است که برای دریافت وام تحصیلی بعدی، شرط تسویه وام قبلی وجود دارد.

وام ضروری

همان‌طور که از نام این وام مشخص است، وام ضروری برای شرایط و مواقع ضروری می‌باشد. این وام مختص به دانشجویان مقطع کاردانی تا دکتری‌ بوده اما تفاوت‌هایی بین وام ضروری دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و دولتی وجود داشته که لازم است به آن‌ها اشاره شود. دانشجویان دانشگاه‌های آزاد فقط برای پرداخت مخارج مربوط به هزینه‌های درمانی مانند عمل جراحی و بستری در بیمارستان امکان دریافت وام ضروری را دارند.

دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شامل شرایط دیگری برای دریافت وام ضروری می‌شوند. دانشجویان این دانشگاه‌ها برای شرایطی ماننده تولد فرزند، فوت پدر، مادر و همسر، وقوع حادثه و دلایلی این‌چنینی که ضروری بودن شرایط را اثبات کند می‌توانند اقدام به دریافت وام ضروری دانشجویی کنند. در نهایت نظر رئیس صندوق رفاه مد نظر نیز می‌تواند در ارائه وام ضروری به دانشجویانی که هیچ‌کدام از دلایل معمول را ندارند، تاثیر گذار باشد.

خرید لپ‌تاپ اقساطی

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی

وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن مختص افراد متاهل و زنان دانشجوی سرپرست خانواده فاقد خوابگاه می‌باشد؛ دانشجوی متاهل برای دریافت این وام می‌بایست سند ازدواج و اجاره‌نامه دارای کد رهگیری متعلق به شهر محل تحصیل را ارائه دهد.
نکته مهم این است که دانشجویان واجد شرایط فقط یک‌بار در دوران تحصیل خود می‌توانند اقدام به دریافت این وام کرده و نباید دانشجوی نیم‌سال آخر باشند. نکته مورد توجه دیگر این است که در زوج‌دانشجوها فقط یکی از زوج‌ها می‌توانند وام ودیعه مسکن دانشجویی را دریافت کنند.

وام شهریه

این وام به دانشجویانی که موظف به پرداخت شهریه هستند تعلق گرفته و شامل دانشجویان دانشگاه‌های دولتی-شبانه و دانشگاه‌های آزاد می‌شود. دانشجویان برای هر نیم‌سال تحصیلی می‌توانند یک‌بار اقدام به دریافت وام شهریه می‌باشند. لازم به ذکر‌ است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تسهیلاتی را با عنوان وام شهریه ارائه داده که مبلغ آن به مراتب از وام شهریه صندوق رفاه دانشجویی بیشتر است.

شرایط دریافت انواع وام دانشجویی

شرایط دریافت وام دانشجویی

طبیعتاً اولین شرط دریافت وام دانشجویی، دانشجو بودن است؛ دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق رفاه دانشجویان اقدام به ثبت‌نام در پورتال دانشجویی کنند تا از این طریق اولین قدم خود را برای دریافت انواع وام دانشجویی بردارند.

مخاطبین صندوق رفاه دانشجویان عموماً افراد دانشجویی بوده که برای برطرف کردن مشکلات مالی پیش‌آمده مانند شهریه دانشگاه، ودیعه مسکن، ازدواج و… راه‌کار دریافت وام را انتخاب می‌کنند. دانشجویان متقاظی دریافت وام دانشجویی نبایست شاغل باشند و این موضوع از طریق استعلام سامانه تامین اجتماعی بررسی می‌شود.

مراحل دریافت وام دانشجویی

دانشجویان پس از ثبت‌نام در پورتال سایت صندوق رفاه دانشجویی لازم است اطلاعات خودر را تکمیل کنند؛ مهم است که شماره تلفن وارد شده به نام خود دانشجو باشد. دانشجویانی که در گذشته شاغل بوده‌اند و دارای کد بیمه می‌باشند ملزم به دریافت نامه عدم اشتغال از شعبه تامین اجتماعی مربوطه و ارائه آن به صندوق رفاه دانشجویی هستند.

دانشجویان بعد از ورود به پرتال صندوق رفاه برای دریافت وام مد نظر خود می‌بایست اقدام به تشکیل پرونده و ارائه اطلاعات خواسته شده کنند. پس تکمیل و ذخیره فرم ثبت‌نام اطلاعات برای تایید به دانشگاه در حال تحصیل ارسال می‌شود.

برخی از مدارکی که ممکن است به طبع نوع وام از دانشجو خواسته شود عبارت از اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی و کارت دانشجویی؛ کپی شناسنامه و کارت ملی ضامن معتبر، کپی حکم کارگزینی و اسکن و کپی اصل سند تعهد محضری می‌باشد.

مبلغ انواع وام دانشجویی

مبلغ وام های دانشجویی در ۱۴۰۱

مبلغ وام تحصیلی به نسبت مقطعی تحصیلی دانشجو متفاوت است؛ در مقاطع تحصیلی کاردانی،کاشناسی پیوسته و ناپیوسته ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ هزار تومان، مقطع کارشناسی ارشد ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان و در مقطع دکتر این وام تا سقف ۶٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان می‌باشد. همچنین مبالغ فوق برای دانشجویان متاهل در هر یک از مقاطع ذکر شده دوبرابر در نظر گرفته شده‌است.

وام ضروری در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته با سقف ۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان برای حداکثر دو مرتبه دریافت در هر مقطع ارائه می‌شود. در مقاطع کارشناسی پیوسته، دکتری‌ی تخصصی نا پیوسته غیر بورسته با سقف ۱۰٫۴۰۰٫۰۰۰ تومان برای حداکثر ۴ مرتبه دریافت در هر مقطع و برای مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکتری‌ی حرفه‌ای تا سقف ۱۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان برای ۵ مرتبه دریافت ارائه شده‌است.

مبلغ وام ودیعه مسکن دانشجویی برای تمام مقاطع و صرفاً یک‌بار در هر مقطع در شهر تهران ۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان، در کلان‌شهرها (البرز، شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز و مشهد) ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان و سایر شهرها ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می‌باشد.

مبلغ وام دانشجویی شهریه در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته برابر با ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان بوده و در مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای ۲٫۶۰۰٫۰۰۰ تومان و دانشجویان مقطع دکتری پیوسته قادر به دریافت این وام تا سقف ۶٫۵۰۰٫۰۰۰ توامن می‌باشند.

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی

طبیعتاً هر وامی که دریافت می‌شود باید به نحوی بازپرداخت شود؛ وام دانشجویی از آن وام‌هاست که دارای پیچیدگی و تبصرهایی در بازپرداخت است. طبق دستور‌العمل زمان بازپرداخت وام‌های اعطایی صندوق رفاه دانشجویی از ابتدا شروع تحصیل در نظر گرفته می‌شود.

طبق این روال دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته پس از ۳ از شروع تحصیل، دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و دکتری ناپیوسته پس از ۶ سال از شروع تحصیل، دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته ۸ سال و دانشجویان دکتری تخصصی پیوسته پس از ۱۰ سال از شروع تحصیل‌شان به شرط عدم اخراج، انصراف و ترک تحصیل موظف هستن تا حداکثر ۹ ماه پس از پایان دوره تحصیل وضعیت بازپرداخت وام خود را مشخص کنند.

دانشجویان پس از گذشت ۹ ماه از پایان تحصیل می‌بایست مبلغ وام را به‌طور کامل و یکجا بازپرداخت کرده یا اقدام به دریافت دفترچه اقساط از صندوق رفاه دانشجویی مربوطه کنند. این دستورالعمل برای دانشجویان آقایی که قبل از شروع تحصیل خدمت سربازی را به پایان رسانده یا از آن معاف و دانشجویانی که پس از پایان تحصیل به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، به این‌گونه می‌باشد.

«دانشجویانی که قبل از شروع تحصیل خدمت سربازی را به پایان رسانده یا از آن معاف شده‌اند حداکثر ۹ ماه فرصت دارن تا تکلیف بدهی خود را به صندوق رفاه دانشجویان مشخص کنند. دانشجویان آقایی که پس از اتمام دوران تحصیل به خدمت سربازی اعزام می‌شوند نیز پس از پایان دوره سربازی دارای ۹ ماه زمان برای روشن کردن تکلیف بدهی خود هستند. دانشجویان مشمولی که از اعزام به خدمت سربازی امتناع کرده نیز حداکثیر ۹ ماه پس از پایان تحصیل زمان دارند تا وضعیت بدهی خود به صندوق را مشخص کنند.»

در مورد دانشجویان نابینا، کم توان زمان در نظر گرفته شده برای تسویه تسهبلات دریافت کرده از صندوق رفاه دانشجویی دو برابر دانشجویان دیگر است. به‌طور کلی زمان بازپرداخت تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی بین حداقل ۱ و حداکثر ۵ سال بوده که طبق نظر صندوق و رئیس آن مشخص می‌شود.

در بازپرداخت انواع وام دانشجویی حالتی به نام “دین حال” وجود داشته و به آن معناست که اگر دانشجویی بیش از ۹ قسط پیاپی و یا ۱۲ قسط متناوب در پرداخت تاخیر داشته باشد؛ بدهی اون به حالت دین حال تبدیل می‌شود. دین حال نوعی از بدهی بوده که برای تسویه آن زمان تعیین نشده و طلب‌کار هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را به‌طور کامل مطالبه کند.

مراحل دریافت وام قسطا

وام قسطا بهترین وام خرید کالا

قسطا اولین و تنها شرکت فعال در حوزه لندتک است که تسهیلات اعتباری بدون محدودیت ارائه می‌دهد. در واقع وام قسطا یک کارت اعتباری عضو شتاب بوده که در سراسر ایران معتبر و قابل استفاده می‌باشد. وام قسطا تحت عنوان قسطا کرات صادر می‌شود و تمام فرآیند دریافت قسطاکارت فوری و کم‌تر از یک هفته زمان می‌برد. تمام مراحل دریافت نیز آنلاین بوده و هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت وام قسطا در جهت خرید اقساطی کالا و خدمات دیگری وجود ندارد.

محاسبه اقساط

اعتبار وام قسطا تا سقف ۲۰ میلیون تومان بوده و دارای بازپرداخت حداکثر ۱۲ ماه و یک وام بدون ضامن می‌باشد. در پاسخ به این پرسش که چرا وام قسطا بهترین وام خرید کالا است؟ باید گفت که قسطا کارت نیازی به معرفی ضامن ندارد و با دو حالت سفته و چک قابل ضمانت است. قسطاکارت محدودیتی در استفاده ندارد و از طریق آن می‌توان هزینه خرید از تمام فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین دارای درگاه پرداخت اینترنتی معتبر در سراسر کشور و تمام فروشگاه‌های آفلاین و فیزیکی دارای دستگاه کارت‌خوان سراسر کشور را پرداخت نمود.

لازم به ذکر است دریافت وام قسطا فقط برای خرید اقساطی کالا نمی‌باشد؛ با قسطاکارت امکان پرداخت هزینه انواع خدمات مثل خدمات دندان پزشکی، خدمات زیبایی، خدمات مسافرتی و بلیت، تعمیر خودرو و تعمیر خانه و… وجود دارد.

وام قسطا