وام مسکن یکی از انواع وام است که از طریق یک دارایی حقیقی بازپرداخت آن تضمین شده و در جهت خرید، ساخت‌وساز، باز سازی و خرید مسکن توسط بانک‌ها و برخی موسسات مالی ارائه می‌شود. بانک مسکن شناخته‌شده‌ترین بازوی وام‌دهی در حوزه مسکن بوده که انواع وام را با شرایطی متفاوت در جهت خرید یا ساخت مسکن پرداخت می‌کند. در این مقاله به بررسی انواع وام های بانک مسکن و سایر بانک ها خواهیم پرداخت.

یکی دیگر از وام هایی که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم، وام خرید کالا میباشد که در حال حاضر، وام قسطا بهترین گزینه برای این منظور است، چرا که شما با وام قسطا محدودیتی در خرید کالا ندارید. این وام در قالب یک کارت اعتباری عضو شتاب بنام قسطا کارت در اختیار شما قرار میگیرد و میتوانید با این وام بدون ضامن از هر فروشگاهی در سراسر کشور خرید کنید.

وام قسطا

وام قسطا

انواع وام مسکن

علاوه بر بانک مسکن، بانکهای دیگری هم خدمات وام مسکن را ارائه میدهند، که در این مقاله همه موارد را بررسی خواهیم کرد.

طرح های بانک مسکن برای وام مسکن در سال ۱۴۰۱

بانک مسکن دارای طرح های مختلفی در این زمینه است. وام مسکن یکم و وام مسکن جوانان از جمله ماردی هستند که در این بخش به بررسی آنها میپردازیم و در بخش بعدی به وام مسکن با ارائه اوراق حق تقدم را بررسی خواهیم کرد.

وام مسکن یکم

در این بخش وام مسکن یکم ویژه زوجین و وام مسکن یکم ویژه مجردها را بررسی میکنیم. افزایش تورم و نرخ ارز و قیمت رو به رشد مسکن، کار خرید مسکن را برای افراد خصوصا جوانان دشوار کرده است. از این رو دولت تدابیری را اندیشیده تا افراد بتوانند با کمک وام ها و تسهیلات بانکی خانه مناسب خود را بخرند. وام مسکن یکم ، یکی از انواع تسهیلاتی است که توسط بانک مسکن ارائه می شود. که در ادامه به بررسی شرایط و مدارک لازم آن میپردازیم.

وام مسکن یکم همانطور که از نام آن پیداست، برای افرادی در نظر گرفته شده که برای اولین بار قصد خرید مسکن را دارند. افراد متقاضی باید دارای شرایط زیر باشند:

  • هر دو نفر باید ۱۸ سال تمام داشته باشند.
  • هر دو نفر دارای درآمد مستقل باشند.
  • فرد متقاضی مذکر دارای کارت پایان خدمت یا معافیت باشد.
  • زوج متقاضی تا کنون از تسهیلات خرید، ساخت و تعمیر مسکن از هیچ کدام از بانک ها استفاده نکرده باشند.
  • زوج متقاضی از هیچ کدام از تسهیلات دولتی برای خرید مسکن استفاده نکرده باشد یعنی فرم <<ج>> وزارت راه و شهرسازی استفاده نکرده باشد.

افراد مجرد نیز باید شرایطی را داشته باشند تا وام مسکن به آنها تعلق بگیرد که شامل موارد زیر است:

  • ۱۸ سال تمام
  • کارت پایان خدمت برای آقایان
  • دارای درآمد
  • فرد متقاضی تا کنون از تسهیلات خرید مسکن هیچکدام از بانک ها استفاده نکرده باشد و فرم <<ج>> وزارت راه و شهرسازی را پر نکرده باشد.

مبلغ و اقساط وام مسکن یکم

مبلغ و اقساط وام مسکن یکم را میتوانید در جدول زیر بینید:

وام مسکن

  • از تاریخ صدور جواز ساخت بیش از ۲۵ سال نگذشته باشد.
  • ملک باید دارای تاییدیه استحکام بنا و تاییدیه آیین نامه ۲۸۰۰ باشد.
  • ملکی که قرار است خریداری شود در حوزه بانکی باشد که قرار است از آن وام گرفته شود.

اولین و مهمترین مرحله در دریافت وام مسکن یکم افتتاح حساب سپرده در بانک مسکن می باشد. برای اطلاع از شرایط افتتاح حساب در بانک مسکن به صفحه سایت بانک مسکن مراجعه نمایید.

متقاضی وام باید حداقل ۱۰ ماه قبل افتتاح حساب نماید. بعد از گذشت ۱۰ ماه، شخص باید خانه ای را که خریداری کرده به بانک معرفی کند. متصدی اعتبارات بانک، سند خانه را برای گرفتن استعلامات اسکن می کند. در این مرحله مالک سند، برای دریافت استعلام دارایی و شهرداری و ثبت اقدام میکند. بعد از دریافت استعلام دارایی و شهرداری و ثبت توسط مالک، وام گیرنده و ضامنین به بانک می روند.

۱- داشتن اصل و کپی مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه) وام گیرنده، مالک و ضامنین

۲- اصل و کپی سند، قولنامه و بنچاق

۳- داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان وام گیرنده

۴- داشتن فیش کسر از حقوق برای ضامن

درصورت کامل بودن مدارک و داشتن شرایط لازم، یک روز معین از جانب بانک برای بازدید خانه مشخص می شود. کارشناس بانک با بازدید از خانه در روز تعیین شده اطلاعات موجود در سند را با خانه مقایسه می کند.

پس از بازدید نماینده بانک، از سوی بانک، دفترخانه ای به شما معرفی می گردد. در روزی که بانک برای وام گیرنده مشخص می کند، فرد متقاضی وام به همراه نماینده بانک به دفترخانه می روند و کارهای انتقال سند را انجام می دهند. نماینده بانک پس از انتقال سند، چک وام را به مالک می دهد.

وام مسکن جوانان

آن دسته از افرادی که قصد دریافت وام مسکن جوانان ۱۴۰۱​ را دارند، می بایست که شرایط لازم را برای اخذ این وام خرید مسکن، داشته باشند، در غیر این صورت، امکان استفاده از این وام، برای افراد، وجود نخواهد داشت. از آنجا که بانک مسکن، در سال ۱۴۰۱، اقدام به ارائه تسهیلات مسکن جوانان، با شرایط ویژه کرده است، در ادامه، در خصوص شرایط دریافت وام مسکن جوانان، توضیحات لازم آورده شده است.

افراد متقاضی، جهت دریافت وام مسکن جوانان، می بایست ماهانه به صورت مستمر، در حساب پس انداز مسکن جوانان بانک مسکن، به مدت حداقل، ۵ سال و حداکثر، ۱۵ سال، سپرده گذاری داشته باشند.

جهت افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان بانک مسکن، لازم است، افراد متقاضی، به سن ۱۸ سال تمام رسیده باشند. همچنین، اگر متقاضیان کمتر از ۱۸ سال، از سوی دادگاه، حکم رشد دریافت کرده باشند، می توانند به نام خود و یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت آنها می باشند، برای افتتاح حساب، اقدام نمایند.

وام مسکن

امکان برداشت از حساب پس انداز مسکن جوانان بانک مسکن، برای دارندگان حساب، در هر زمانی، جایز بوده؛ اما، می بایست به صورتی باشد که متوسط موجودی حساب، از حداقل مبلغ تعیین‌ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در هر سال، کمتر نشود.

همچنین، بر اساس میزان مبلغ واریزی شده در هر ماه به حساب پس انداز جوانان بانک مسکن، رقم آن حساب، متوسط موجودی و وام های تعلق گرفته به آن حساب، محاسبه می گردد.

برای حساب های پس انداز مسکن جوانان بانک مسکن، میانگین حساب، در هر سال، اینگونه محاسبه می شود که میزان وجه موجود در حساب، در هر سال سپرده گذاری، بر تعداد ماه های سال، یعنی ۱۲ تقسیم می گردد.

تسهیلات تعلق گرفته به افراد دارای حساب پس انداز جوانان نیز، در هر سال، به صورت مجزا، از حاصل ضرب ضریب هر سال، در میانگین موجودی حساب آن سال، حساب می شود.

لازم به ذکر است میزان حداقل مبلغ واریزی در هر ماه برای دارندگان حساب ‌های جدید پس انداز مسکن جوانان، در آغاز هر سال سپرده ‌گذاری، برای آن سال، توسط بانک مرکزی، تعیین می شود.

همچنین، صاحب حساب پس انداز وام مسکن جوانان، می تواند در هر زمان، برای واگذاری حساب به اقوام نزدیک خود، شامل پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ، اقدام نماید.

مدارک لازم برای وام مسکن جوانان

افرادی که قصد دریافت وام مسکن جوانان ۱۴۰۱ را دارند، می بایست که ابتدا، مدارک لازم برای دریافت تسهیلات مسکن جوانان را آماده نمایند و سپس، درخواست خود را برای ثبت نام در وام مسکن جوانان بانک مسکن، ارائه کنند. لازم به ذکر است که مستاجران نیز، می توانند با داشتن مدارک لازم برای وام ودیعه مسکن مستاجران، برای دریافت وام ودیعه مسکن، اقدام نمایند. از این رو، در ادامه، در رابطه با مدارک لازم برای وام مسکن جوانان، توضیحات لازم آورده شده است.

  • ارائه اصل و کپی سند رسمی مالکیت
  • اصل و کپی پروانه‌ ساخت
  • اصل و کپی پایان کار ساختمان
  • اصل و کپی مبایعه ‌نامه
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • قبض برق ساختمان ملک خریداری شده
  • کد پستی ملک خریداری ‌شده
  • ارائه اصل دفترچه یا کارت حساب
  • ارائه مدارک شغلی خریدار، از جمله گواهی حقوق یا جواز کسب
  • اصل و کپی وکالت ‌نامه ( در صورت وجود وکیل )
  • اصل و کپی اجاره‌ نامه ملک ( املاک اوقافی )
  • تکمیل نمونه فرم ‌های دریافت وام مسکن جوانان بانک مسکن

بیشتر بخوانید:

شرایط دریافت وام بازنشستگان ۱۴۰۱

میزان مبلغ وام مسکن جوانان

افرادی که دارای شرایط دریافت و مدارک لازم برای دریافت وام مسکن جوانان ۱۴۰۱، می باشند، می توانند در صورت احراز شرایط، میزان مبلغ وام مسکن جوانان ۱۴۰۱ را که همانند میزان وام اجاره مسکن، توسط بانک مرکزی، تعیین شده است را دریافت نمایند. لازم به ذکر است میزان تسهیلات مسکن جوانان بانک مسکن، رابطه ای مستقیم، با میانگین موجودی حساب سالیانه دارندگان حساب پس انداز مسکن جوانان و واریزی ماهیانه دارد.

افراد متقاضی وام مسکن جوانان ۱۴۰۱، می توانند با حداقل مبلغ سپرده گذاری جهت دریافت تسهیلات مسکن جوانان، به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان، اقدام نمایند. همچنین، با توجه به تقسیم بندی جدید مناطق جغرافیایی، سقف تسهیلات برای کسانی که در سال ۱۴۰۱، افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان بانک مسکن داشته اند، به ترتیب برای استان تهران، مراکز استان ها، شهر های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و همچنین، سایر مناطق شهری، ۲، ۱.۷ و ۱.۴ میلیارد تومان، افزایش داشته است.

افرادی که قصد ثبت نام و دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، می توانند از طریق مراجعه به سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی tem.mrud.ir، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند.

میزان اقساط وام مسکن جوانان

پرداخت اقساط وام مسکن جوانان ۱۴۰۱، از جمله موضوعاتی است که افراد متقاضی این تسهیلات مسکن، می بایست پیش از دریافت این وام، به آن، آگاهی لازم را داشته و بر اساس آن، تصمیم گیری نمایند که آیا قادر به پرداخت ماهانه اقساط وام مسکن جوانان ۱۴۰۱ می باشند یا خیر؟

با توجه به اینکه میزان مبلغ و اقساط انواع طرح های تسهیلاتی مسکن، همانند میزان مبلغ و اقساط وام نهضت ملی مسکن، با یکدیگر متفاوت می باشند، نمی توان مبلغ مشخصی را برای اقساط وام های مسکن، مشخص کرد؛ از این رو، در ادامه، در رابطه با موارد تعیین کننده میزان اقساط وام مسکن جوانان ۱۴۰۱، توضیحات لازم آورده شده است.

وام تسهیلات بافت فرسوده

در وام تسهیلات بافت فرسوده بانک مسکن، می توانید وامی با سقف حداکثر ۱۳۰ میلیون تومان دریافت کنید.

حداکثر مبلغ وام بافت فرسوده مسکن ۱۳۰ میلیون تومان و کمترین میزان آن ۴۰ میلیون تومان است. البته برخورداری از بیشترین مبلغ بستگی به نحوه دریافت وام توسط شما دارد. اگر با قرارداد عاملیت وام دریافت کنید، حداکثر ۵۰ میلیون تومان به شما اعطا می‌گردد. با خرید اوراق ممتاز شما می‌توانید ۱۳۰ میلیون تومان وام بگیرید. برای تسهیلات از محل بدون سپرده نیز حداکثر ۱۲۰ میلیون تومان به شما تعلق می‌گیرد.

وام مسکن

شرایط دریافت وام بافت فرسوده

جهت دریافت وام بافت فرسوده بانک مسکن باید از سند ملک برای ضمانت استفاده کنید و سند تضمین نباید در رهن بانک دیگری نباشد. همچنین، این وام نیاز به سپرده قرض الحسنه دارد، اما اگر برای گرفتن آن از محل اوراق ممتاز استفاده می‌کنید، باید اوراق بخرید.

در اولین قدم، باید از طریق ارائه معرفی‌نامه از طرف شرکت بازآفرینی شهری یا اداره راه و شهرسازی اقدام کنید. علاوه‌بر این، نیاز است تا وام‌گیرنده دارای بدهی معوق یا چک برگشتی نباشد.

سود وام بافت فرسوده

سود و مدت بازپرداخت این وام در سال ۱۴۰۱ بصورت زیر میباشد:

  • اگر وام شما سود ۹ درصدی و ۳۰ ماه زمان برای بازپرداخت دارد
  • برای وام با سود ۱۶درصد و ۳۰ ماه زمان بازپرداخت با سقف ۱۳۰میلیون تومان
  • سود ۱۸ درصد نیز و ۳۰ ماه زمان برای بازپرداخت با سقف ۱۲۰ میلیون تومان

وام مسکن بانک ملی

جهت اخذ وام خرید مسکن، بانک ملی، این وام را به صورت غیر حضوری، به متقاضیان، ارائه می کند. بنابراین، افراد متقاضی، می توانند با توجه به شروط لازم، نحوه دریافت وام خرید مسکن، از طریق این بانک اقدام نمایند. در ادامه، در رابطه با شرایط وام خرید مسکن بانک ملی، برای متقاضیان، توضیحات لازم ارائه شده است.

  • برای دریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک ملی، نیاز است که حتما افراد، حساب مشخصی را در بانک ملی، باز کرده باشند.
  • افراد متقاضی دریافت وام خرید منزل مسکونی، نباید دارای سابقه چک برگشتی باشند.
  • به افرادی که دارای بدهی به بانک می باشند، وام خرید مسکن تعلق نخواهد گرفت.
  • درآمد افراد، برای دریافت وام خرید منزل مسکونی از بانک ملی استعلام گرفته می شود.

وام مسکن بانک سامان

بانک سامان، بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سقف مبلغ وام خرید مسکن را برای متقاضیان دریافت این وام، در نظر گرفته است. در ادامه، در رابطه با میزان مبلغ وام خرید منزل مسکونی بانک سامان، برای متقاضیان، توضیحات لازم ارائه شده است.

وام خرید منزل مسکونی، بانک سامان، حداکثر مبلغی است که از سوی بانک مرکزی، اعلام شده بود. سقف تسهیلات خرید مسکن، از سوی بانک سامان، ۷۵۰ میلیون تومان می باشد. این مبلغ وام، برای کلان شهر ها می باشد. سقف تسهیلات خرید مسکن، در شهر های کوچک، از سوی بانک سامان، ۵۰۰ میلیون تومان می باشد. این وام به میزان ۵۰ درصد از کل مبلغ خرید مسکن، به افراد واجد شرایط، تعلق می گیرد.

  • اشخاصی که می خواهند این وام را دریافت کنند، می بایست بالای ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • به افرادی که دارای سابقه چک برگشتی در سیستم بانکی کشور می باشند، وام تعلق نخواهد گرفت.
  • ملک خریداری شده تا پایان پرداخت تسهیلات، در رهن بانک قرار خواهد گرفت.
  • ملک خریداری شده، باید ۶ دانگ، به راحتی قابل خرید و فروش، بلامعارض، ارزنده و غیره باشد.

در جدول زیر میتوانید مبلغ و سود وام مسکن بانکهای ملی و سامان را مقایسه کنید:

وام قسطا

قسطا شرکتی فعال در حوزه لندتک و ارائه دهنده وام فوری قسطا می‌باشد. وام خرید کالا قسطا در قالب یک کارت اعتباری عضو شتاب و معتبر در سراسر ایران بوده که فاقد محدودیت است. قرارگرفتن قسطاکارت در سیستم شتاب باعث شده این کارت اعتباری در تمام نقاط ایران معتبر و قابل استفاده باشد.

وام قسطا

قسطاکارت بدون محدودیت است و این یعنی با قسطاکارت می‌توان از تمامی فروشگاه‌های اینترنتی سراسر کشو که دارای درگاه پرداخت بوده و تمام فروشگاه‌های فیزیکی و آفلاین سراسرکشور که دارای دستگاه کارت‌خوان می‌باشند، خرید کرد و هزینه رو با قسطاکارت پرداخت نمود.

قسطاکارت محدود به فروشگاه‌ها هم نیست، امکان پرداخت هزینه انواع خدمات مثل خدمات پزشکی، خدمات زیبایی، خدمات مسافرتی، تعمیر خودرو، تعمیر ماشین و… با قسطاکارت میسراست.

وام قسطا سریع و آسان، مراحل دریافت وام خرید کالا قسطا تماماً غیرحضوری و آنلاین بوده و در صورت تکمیل مدارک برای بار نخست کم‌تر از یک هفته زمان می‌برد. وام قسطا نیازی به ضامن نداشته و شرایطی برای تضمین آن با فقط یک برگ سفته و بدون دریافت چک هم ایجاد شده‌است.

مراحل دریافت وام قسطا

وام جعاله

وامی است که وام‌گیرنده (جاعل) تعهد می‌دهد که از طرف بانک (عامل) کار مشخصی (مثلا تعمیر یا تکمیل مسکن) را انجام دهد و مزد آن (جعل) را به عنوان تسهیلات دریافت کند. هرچند که در اصطلاح این وام به وام «تعمیر یا تکمیل مسکن» معروف است، اما شما می‌توانید برای افزایش قدرت خرید خانه، آن را در کنار انواع وام‌های خرید مسکن نیز دریافت کنید.

همچنین عقد جعاله از جمله تسهیلات میان‌ مدت و بلندمدت اعتباری است که برای گسترش امور زیر استفاده می شود :

  • تولیدی
  • بازرگانی
  • خدماتی
  • صنعت و معدن
  • کشاورزی
  • مسکن

در مطلبی دیگر انواع وام جعاله و شرایط دریافت آنرا شرح میدهیم.

کلام آخر

در این مطلب با انواع وام مسکن و شرایط و مدارک لازم برای دریافت آنها آشنا شدیم. علاوه بر معرفی تسهیلات مختلف برای خرید مسکن، با وام خرید کالا قسطا هم آشنا شدید. با وام قسطا میتوانید هر کالایی را از هر فروشگاهی بخرید و بعدا اقساط را به قسطا پرداخت کنید. با کلبک بر تصویر زیر میتوانید مبلغ اقساط را حساب کنید.

محاسبه اقساط