وام ودیعه مسکن از جمله وام‌های حمایتی دولت از مستأجران برای تسهیل شرایط مسکن محسوب می‌شود. وام مستأجران دارای شرایط ویژه‌ای است که به گروهی از افراد جامعه پرداخت می‌شود. در این مطلب شرایط افرادی که می‌توانند این وام را دریافت کنند، تشریح داده شده است. این وام کمک شایانی به مستأجران در کلان شهرها و سایر شهرها کرده است و افراد می‌توانند با ارائه مدارکی که در پایین توضیح داده‌ایم، وام مستأجران را دریافت کنند.

مبلغ وام مستأجران 1403

مبلغ وام مستأجران 1403 در این سال باتوجه به شرایط اقتصادی و به‌حدی که بتواند کمک حال مستأجران باشد، تغییراتی از جمله افزایش مبلغ آن را به‌دنبال داشته است. مبلغ وام ودیعه مسکن برای واجدین شرایط به شرح زیر است:

مبلغ وام اجاره خونه در تهران: 200 میلیون تومان

مبلغ وام اجاره خونه در سایر کلانشهرها (به غیر از تهران) و مرکزهای استان‌ها: 150 میلیون تومان

مبلغ وام اجاره خونه در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر: 100 میلیون تومان

دریافت وام فوری و بدون ضامن از قسطا

چه کسانی می‌توانند وام مستأجرین را دریافت کنند؟

برای متقاضیان وام ودیعه مسکن مانند همه‌ی وام‌های سیستم بانکی ایران، شرایط خاصی را در نظر گرفته‌اند. این وام به افرادی پرداخت می‌شود که واجد شرایط دریافت وام مستأجرین باشند. شرح شرایط دریافت این وام را بخوانید:

  • وام‌گیرنده متاهل یا سرپرست خانوار باشد.
  • وام‌گیرنده‌ی مجرد، حداقل سن 35سال برای خانم‌ها و حداقل سن 45سال برای آقایون داشته باشد.
  • وام‌گیرنده حداقل 5سال در شهری که وام را تقاضا کرده است، سکونت داشته باشد.
  • وام‌گیرنده اجاره‌نامه ثبت‌شده برای 6ماه اول سال 1403 به‌همراه کد رهگیری داشته باشد.
  • وام‌گیرنده از سال 84 به بعد صاحب ملکی نبوده باشد.
  • وام‌گیرنده هیچ‌گونه وام فعال یا پرداخت نشده در بخش مسکن نباید داشته باشد.
  • وام‌گیرنده اعتبار وام را برای واحدهای کوچک‌تر از 75متر در تهران و کوچک‌تر از 90متر در سایر شهر‌ها می‌تواند استفاده کند.

از جمله مدارکی که برای دریافت وام ممکن است از شما بخواهند، چک است. آگاهی و آشنایی با چک به شما کمک می‌کند روند دریافت وام خود را سریع‌تر طی کنید؛ بنابراین خواندن مطلب زیر پیشنهاد می‌شود:

چک صیادی | راهنمای استعلام، تائید و ثبت چک صیادی

 

نحوه‌ی ثبت‌نام وام ودیعه مسکن

برای دریافت وام ودیعه مسکن باید به سامانه‌ی جامع طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس www.saman.mrud.ir مراجعه کنید. پس از وارد شدن به این سامانه، در همان صفحه‌ی اول، گزینه‌ی تسهیلات ودیعه (درخواست تسهیلات ودیعه مسکن جهت مستأجرین) را خواهید دید. (مطابق عکس زیر)

وام ودیعه مسکن

 با کلیک بر روی این گزینه صفحه‌ی جدید به نمایش در می‌آید که باید شماره تلفن همراه و کد امنیتی خود را وارد کنید. سپس با کلیک بر گزینه‌ی ارسال رمز یک بار مصرف، این رمز به شماره همراه شما ارسال خواهد شد. با کامل کردن همه‌ی اطلاعات مورد نیاز وارد صفحه بعدی می‌شوید.

 

زمانی که اطلاعات خود را مطابق آن‌چه گفتیم وارد کردید، وارد صفحه جدید می‌شوید؛ این صفحه همان صفحه اول است(عکس زیر را در این مرحله می‌بینید). مجددا روی گزینه‌ی تسهیلات ودیعه (درخواست تسهیلات ودیعه مسکن جهت مستأجرین) کلیک کنید.

با کلیک بر گزینه‌ی بالا، صفحه‌ی جدید برای شما باز خواهد شد. در این صفحه قوانین و اطلاعاتی که برای دریافت وام باید بدانید شرح داده شده است. این موارد را بخوانید و دکمه‌ی پذیرفتن قوانین را بزنید. (مانند عکس زیر)

پس از کلیک بر روی گزینه‌ی موافقت با قوانین سایت، صفحه‌ی جدید را مشاهده می‌کنید (عکس زیر) که باید مشخصات فردی خود را وارد کنید و بعد از وارد کردن دقیق اطلاعات گزینه‌ی مرحله بعدی را بزنید.

در مرحله‌ی بعدی اطلاعات تمامی افراد تحت تکلف سرپرست خانوار را وارد کنید.

پس از تکمیل این مرحله کد تائید به شماره شما ارسال خواهد شد. با وارد کردن این کد تائید و زدن گزینه‌ی تکمیل ثبت‌نام، فرآیند ثبت‌نام برای وام مستأجرین به پایان می‌رسد.

بعد از این مرحله شما در صف انتظار معرفی به شعبه قرار خواهید گرفت. فقط این نکته را توجه داشته باشید از زمان دریافت پیام معرفی به شعبه و مشخص شدن شعبه بانکی که اعتبار وام ودیعه مسکن را به شما اختصاص می‌دهد فقط 15روز برای ارائه‌ی مدرک فرصت دارید. اگر در طی این 15روز مدارک خود را به بانک تحویل ندهید، درخواست شما از لیست انتظار حذف خواهد شد.

سود و مدت زمان بازپرداخت وام ودیعه مسکن چقدر است؟

شورای پول و اعتبار کارمزد وام مستأجران را 18درصد سالیانه اعلام کرده است. همچنین مدت زمانی که برای بازپرداخت اقساط این وام تعیین شده است حداکثر 60ماه یا 5سال است.

اگر بخواهیم توضیح کوتاه و تقریبی در مورد میزان اقساط وام ودیعه خانه بدهیم باید گفت که قسط حدودا 2میلیون و 600هزارتومانی برای وام 100 میلیون تومانی، قسط حدودا 3میلیون و 800هزارتومانی برای وام 150 میلیون تومانی قسط حدودا 5میلیون و 100هزار تومانی برای وام 200 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

وام ودیعه مسکن فرزند سوم

وام ودیعه مسکن فرزند سوم به خانواده‌هایی که سه فرزند یا بیشتر دارند، تعلق می‌گیرد. برای دریافت این وام گروهی از افراد جامعه با شرایط زیر اقدام کنند:

  • فرزند سوم خانواده یا فرزندان بعد از سومین فرزند باید در سال‌های 1399 به بعد متولد شده باشند.
  • نرخ باروری شهر محل تولد پدر یا فرزند، بالای 2.5 درصد نباشد.
  • سرپرست خانوار ملکی به‌نام خود نداشته باشد.

مبلغ وام ودیعه مسکن فرزند سوم

مبلغ وام ودیعه مسکن فرزند سوم از طرف بانک مرکزی به شش بانکی که این وام را پرداخت می‌کند، 300میلیون تومان اعلام شده است. توجه داشتید باشید که فقط شش بانک مجوز پرداخت این وام را دارند.

نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن فرزند سوم

برا ثبت‌نام وام مستأجران دارای فرزند سوم باید به یک از شعب شش بانکی که از طرف بانک مرکزی مجوز پرداخت این وام را دارند، به‌صورت حضوری مراجعه کنید. شش بانکی که می‌توانند وام ودیعه مسکن را پرداخت کنند؛ بانک‌های مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست بانک است.

برخلاف سایر وام‌های تسهیلات تکمیلی، وام ودیعه مسکن فرزند سوم را به‌صورت حضوری، باید مراجعه کنید و هیچ سامانه آنلاینی برای ثبت‌نام این وام ایجاد نشده است. توجه داشته باشید ثبت‌نام حضوری فقط برای “وام ودیعه مسکن فرزند سوم” است و وام ودیعه مسکن عادی را باید در سامانه ثبت‌نام کنید.

شرایط ضامن وام ودیعه مسکن مستأجران

برای دریافت این وام به‌طور معمول باید دو ضامن به بانک معرفی کنید. البته لازم به ذکر است، ضامنین باید فیش حقوقی یا گواهی کسر از حقوق علاوه بر مدارک هویتی مثل شناسنامه، کارت ملی هوشمند و… به بانک ارائه بدهند.

وام‌گیرنده باید در طی 15روز ضامنین و مدارک مربوط به آن‌ها را به بانک معرفی کند.

جمع‌بندی

در این مطلب همه‌ی آن‌چه که در مورد وام ودیعه مسکن مورد نیاز مستأجران است را تشریح کردیم. البته توجه داشته باشید این وام صف انتظار دارد و در زمان‌های اضطراری ممکن است دریافت این وام کمی طولانی شود و در زمان مقرر مدنظرتان پرداخت نشود. پس اگر تمایل به دریافت این وام دارید درخواست خود را برای لحظه‌های آخر نگذارید.

اگر برای دریافت وام ودیعه مسکن عجله داشتید، به جای آن وام قسطا که یک وام بدون ضامن و بدون سپرده است را دریافت کنید:

دریافت وام فوری و بدون ضامن از قسطا

منبع: سایت جامع طرح‌های حمایتی مسکن

دسته بندی شده در: