در 30 دی ماه 1403 بود که قانون جدید دریافت دسته چک توسط بانک مرکزی اعلام شد. در این قانون ذکر شده است که متقاضیان دریافت دسته چک باید کدپستی و کد ملی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. در غیر این صورت، صدور دسته چک به‌صورت سیستمی ممکن نخواهد بود. این مقررات که در سامانه صیاد نیز اعمال شده است، برای کلیه افرادی که قصد دریافت دسته چک را دارند لازم‌الاجرا است. در ادامه این مقاله به بررسی قانون جدید دریافت چک و مراحل دریافت دسته چک صیادی با قانون جدید و دریافت دسته چک در سال 1403 می‌پردازیم.

قانون جدید دریافت دسته چک در سال 1403؛ الزام دریافت دسته چک

براساس تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (ق.م.م)، دریافت دسته چک صیادی فقط در صورتی ممکن است که فرد اطلاعات خود را در سامانه املاک ثبت کرده باشد و کد پستی با کد ملی همخوانی داشته باشد. اطلاعات فرد متقاضی دریافت چک، باید در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به آدرس (amlak.mrud.ir) ثبت شده باشد. این تغییرات در تاریخ 30 دی 1403 اعمال شد که در سال 1404 هم این قانون پایدار است و تغییری نخواهد کرد.

بانک مرکزی تأکید کرده است که بدون تایید این اطلاعات، صدور دسته چک متوقف خواهد شد و این اقدام به منظور تسهیل در نظارت مالی و شفاف‌سازی امور بانکی انجام شده است. این امر تفاوتی در نحوه نوشتن چک ایجاد نمی‌کند و در مراحل دریافت دسته چک صیادی تغییر یافته است.

دریافت دست چک صیادی

مراحل ثبت املاک برای دریافت دسته چک صیادی

برای دریافت دسته چک فارغ از نوع بانک (خصوصی، دولتی) فرد ابتدا باید در سامانه amlak.mrud.ir احراز هویت انجام دهد که به دو حالت ثبت اقامتگاه برای مستاجرین و مالکین تقسیم می‌شود:

  1. ثبت اقامتگاه در صورتی که مستاجر هستید یا مالک اقامتگاه خود نیستید:

کدپستی (برای دریافت کدپستی صحیح به سامانه gnaf.post.ir مراجعه کنید)

شناسه قبض برق

تاریخ شروع اقامت

کد ملی مالک حقیقی/ یا شناسه ملی مالک حقوقی

  1. ثبت ملک تحت مالکیت و اقامتگاه با مالکیت خود:

کدپستی (برای دریافت کدپستی صحیح به سامانه gnaf.post.ir مراجعه کنید)

سال ساخت (سال نصب اولین انشعاب یا سال پایان کار)

شناسه قبض برق

اطلاعات داخل سند (درصورتی‌که سند تک برگ باشد)

تاریخ شروع مالکیت

تاریخ شروع اقامت

پس از ثبت نام در سامانه amlak.mrud.ir، باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و درخواست دریافت دسته چک صیادی را ثبت کنید.

شرایط دریافت دسته چک صیادی؛ با قانون جدید دریافت دسته چک 1403

برای دریافت دسته چک صیادی، باید به شعب بانک مورد نظر خود مراجعه کرده و درخواست صدور دسته چک را ثبت کنید. برای دریافت دسته چک صیادی نیاز به کارت ملی و شناسنامه، مدارک شغلی یا تجاری (برای صاحبان مشاغل یا شرکت‌ها)َ، پاسپورت (در صورت نیاز)، برگه تاسیس حساب جاری، گواهی از بانک مبنی بر موجودی حساب و در برخی موارد، گواهی درآمد یا پرداخت مالیات دارید. پس از ارائه مدارک و ثبت درخواست، اگر اعتبار شما در بانک مرکزی تایید شود، دسته چک صیادی صادر خواهد شد.

دریافت دست چک صیادی

دریافت دسته چک صیادی بانک ملی

برای دریافت دسته چک صیادی از بانک ملی، ابتدا به سامانه بام (bmi.ir) مراجعه کنید. پس از ورود، به قسمت خدمات چک بروید و گزینه دریافت دسته چک را انتخاب کنید. مراحل دریافت دسته چک صیادی شامل انتخاب شماره حساب جاری و شعبه عامل یا همان شعبه افتتاح‌کننده حساب است. تعداد برگه‌های دسته چک صیادی بانک ملی ثابت و ۲۵ برگ است. پس از تایید مدارک و شرایط حساب، درخواست صدور دسته چک ثبت و انجام می‌شود. ناگفته نماند که بانک ملی به‌عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین بانک ایرانی شناخته می‌شود که تقاضا برای دریافت دسته چک صیادی بانک ملی بسیار بالاست. 

دریافت دسته چک صیادی بلو بانک

برای دریافت دسته چک صیادی از بلو بانک، ابتدا باید به وب‌سایت (blubank.sb24.ir) یا اپلیکیشن بلو بانک مراجعه کرده و در بخش مربوطه ثبت‌نام کنید. پس از آن، مراحل دریافت دسته چک صیادی را دنبال کنید که شامل تکمیل اطلاعات شخصی و بانکی است. مطمئن شوید که تمامی اطلاعات مورد نیاز مانند شماره حساب و کد ملی به درستی وارد شده است. پس از تایید شدن اطلاعات و اعتبار سنجی، دسته چک شما صادر می‌شود. مراحل دریافت دسته چک صیادی نیز مشابه سایر بانک‌ها است و به‌صورت کلی برای دریافت دسته چک باید یک فرایند مشخص را طی کنید. 

نحوه دریافت چک صیادی بانک مهر ایران

برای دریافت دسته چک صیادی از بانک مهر ایران، ابتدا باید به سامانه آنلاین بانک (qmb.ir) مراجعه کنید و وارد حساب کاربری خود شوید. مراحل دریافت دسته چک صیادی شامل تکمیل فرم درخواست دسته چک و ارائه اطلاعات حساب و هویتی است. پس از بررسی و تایید اطلاعات توسط بانک، چک صیادی بانک مهر ایران به آدرس ثبت شده در حساب کاربری شما ارسال می‌شود. اگر کوچک‌ترین مغایرتی در اطلاعات شما وجود داشته باشد، بانک فرآیند دریافت دسته چک صیادی را لغو می‌کند. البته که اگر در تاریخچه حساب شما چک‌های برگشتی یا بدهی بانکی وجود داشته باشد، از هیچ بانکی نمی‌توانید دسته چک صیادی دریافت کنید!

دریافت دسته چک صیادی بانک ملت

برای دریافت دسته چک صیادی از بانک ملت، ابتدا باید به سامانه بانک ملت (bankmellat.ir) وارد شوید و قسمت مربوط به دریافت دسته چک را انتخاب کنید. مراحل دریافت دسته چک صیادی شامل وارد کردن اطلاعات شخصی و شماره حساب جاری می‌شود. پس از تکمیل اطلاعات و تایید اطلاعات توسط بانک، چک صیادی بانک ملت برای شما صادر و به شعبه‌ی مربوطه ارسال می‌شود. فرآیند دریافت دسته چک بانک ملت به این ترتیب به صورت ایمن و مطمئن انجام می‌پذیرد.

دریافت دسته چک صیادی بانک سپه

برای دریافت دسته چک صیادی از بانک سپه، باید ابتدا از طریق سایت رسمی بانک سپه (banksepah.ir) به حساب کاربری خود وارد شوید. در بخش خدمات بانکی، گزینه دریافت چک صیادی را انتخاب و فرم درخواست را پر کنید. مراحل دریافت دسته چک صیادی شامل ارسال مدارک مورد نیاز و تایید آن‌ها توسط بانک است. پس از تایید اعتبار سنجی، امکان دریافت دسته چک بانک سپه فعال می‌شود و شما می‌توانید دسته چک صیادی خود را دریافت کنید.

نحوه دریافت چک دیجیتال ویپاد

برای دریافت دسته چک صیادی از بانک ویپاد، ابتدا نیاز است که در پلتفرم ویپاد (بانک اینترنتی با پشتوانه بانک پاسارگاد) حساب فعال داشته باشید. مراحل دریافت دسته چک صیادی در بانک ویپاد به صورت دیجیتالی و از طریق اپلیکیشن بانکی انجام می‌شود. پس از ورود به حساب کاربری خود، بخش دریافت چک صیادی را انتخاب کنید و فرایند درخواست را تکمیل کنید. پس از بررسی و تایید درخواست توسط بانک، دریافت دسته چک بانک ویپاد فعال شده و چک‌های الکترونیکی در دسترس شما خواهند بود.

 

دسته بندی شده در: