امروزه با پیشرفت صنعت و سیستم های حرارتی، انواع وسایل گرمایشی همچون شوفاژ، رادیاتور و غیره ایجاد شده که باعث گرمایش یکنواخت در منزل و اداره­ ها شده است. اما با توجه به گوناگونی آنها، بسیاری از افراد قادر به انتخاب یکی از گزینه های موجود نمی باشند. از این رو سایت قسطا در این مقاله به معرفی و مقایسه دو نوع سیستم پر کاربرد حرارتی همانند رادیاتور و گرمایش از کف پرداخته است. در ادامه­ ی مطلب جهت اطلاع بیشتر از مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف با ما همراه باشید. با استفاده از خدمات قسطا، امکان خرید اقساطی پکیج و رادیاتور، خرید قسطی بخاری، خرید قسطی کولر گازی و سایر کالاها در همه‌ی فروشگاه‌ها فراهم میباشد.

سیستم حرارتی

گرمایش مرکزی با استفاده از رادیاتور در دهه­ ی ۳۰ معرفی شد و از آن زمان به بعد به عنوان سیستم گرمایش استاندارد برای خانه های بریتانیایی مورد استفاده قرار گرفت. این نوع سیستم نیازمند یک شوفاژخانه مرکزی برای کنترل دمای هوا  و توزیع حرارت در ساختمان بوده است. اما امروزه ظاهر این سیستم کمی تغییر کرده و به صورت پکیج (موتورخانه ای با ابعاد کوچک) و رادیاتور یا گرمایش از کف درآمده است. در ادامه ی مطلب به مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف پرداخته شده است.

مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف

مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف

در ادامه ­ی مطلب به تفاوت­ های اصلی و مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف اشاره شده است:

توزیع حرارت

کارایی و راحتی سیستم

هزینه

زیبایی

گرم شدن نواحی مختلف

بیشتر بخوانید:

بازسازی ساختمان + پرداخت اقساطی هزینه بازسازی ساختمان

توزیع حرارت

گرمایش از کف، تابشی ایجاد می کند که باعث گرم تر شدن بیشتر محیط می شود. اصطلاح توزیع حرارتی به دلیل تششعات مربوط به بخش قابل توجهی از گرمایش حرارتی ایجاد می شود. سیستم رادیاتور با جریان همرفتی کار می کند و باعث گرم تر شدن هوای اطراف می شود، هوایی که توسط رادیاتور گر م می شود به سمت سقف می رود و پس از آنکه هوای گرم خنک شد، به سمت زمین بر می گردد تا  دوباره توسط رادیاتور هوا گرم شود. این کار باعث ایجاد جریانی از هوای گرم و سرد می شود که در آن مناطق نزدیک به رادیاتور گرم تر از دیگر نقاط اتاق می شود.

کارایی و راحتی یک سیستم

نحوه توزیع گرما، کارایی و راحتی سیستم گرمایشی را تحت تاثیر قرار می دهد. گرمای تابشی، باعث گرم شدن اشیا و افراد به صورت مستقیم می شود و رطوبت را در اتاق حفظ می کند. در حالی که، انتقال گرما موجب کاهش رطوبت شده و احساس خفگی می شود. اگر کل کف اتاق گرم شود، گرمای تابشی باعث پخش حرارت و گرم تر شدن یک منطقه می شود. افزایش دمای هوا از طریق انتقال دما و حرارت متداول موجب ناراحتی و گرمای بیش از حد می شود که به نوبه­ی خود می تواند سطوح اکسیژن را کاهش دهد.

گرما بیش از حد و گران قیمت

گرمای بیش از حد رادیاتورها، باعث می شود که سیستم های حرارتی به مراتب کارآمدی کمتری داشته باشند و نیاز به تهویه و باز کردن پنجره ها باشد، بنابراین انرژی مصرفی از بین می رود. رادیاتورها با ایجاد جریان همرفت باعث می شوند تا نیمی از دمای اتاق سرد و نیمی دیگر گرم بماند، از این رو برای سریع تر گرم شدن اتاق باید درجه­ی حرارت را بیشتر کنید، این امر باعث می شود تا حرارت زیادی تولید شود و هوای سرد از بین برود، که از این رو نیاز به تهویه باعث به هدر رفتن انرژی می شود. هدر رفتن انرژی باعث افزایش مصرف سوخت شده و هزینه­ی پرداختی شما را چند برابر می کند.

مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف

زیبایی خانه

یکی دیگر از معیارهای مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف زیبایی دکوراسیون و منزل است. گرمایش کف هیچ فضایی را از ساختمان نمی گیرد و از این رو باعث می شود تا به صورت راحت تری فضای منزل خود را بچینید و مبلمان خود را قرار دهید. اما سیستم رادیاتور نیاز به فضای دیوار دارد و از این رو در خانه های کوچک مشکل ساز می باشد.

توزیع حرارت

آخرین معیار مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف توزیع حرارت در کل فضای ساختمان است. حرارت از کف با استفاده از کنترل ترموستات قادر به گرم کردن تمامی نواحی می باشد. بنابراین حرارت به ناحیه های مختلفی منتقل می شود و مقدار انرژی مورد نیاز را کاهش می دهد.  اما سیستم رادیاتور متناسب با مکانی که قرار می گیرد، تنها باعث گرم شدن آن ناحیه می شود.

سفارش قسطاکارت

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم، در مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف به ۵ مورد اشاره شد که براساس این موارد، سیستم گرمایش از کف کارآمدی و بهره وری بیشتری نسبت به رادیاتور دارد. در مقاله ی بعدی به نحوه­ ی خرید اقساطی رادیاتور و پکیج از سایت قسطا اشاره شده است.