وام ازدواج

یکی از انواع وام ، وام ازدواج است که از جمله تسهیلات مناسبی است که از طرف دولت برای کمک به جوانان و تازه عروس و دامادها می باشد. این وام هر ساله بر حسب تورمی که در جامعه ایجاد می شود بدان افزوده می گردد. وام ازدواج به دلیل داشتن سود کم برای آغاز زندگی دو زوج جوان می تواند مناسب باشد. البته در سالهای اخیر، سن زوجین در تعیین مقدار این وام موثر است.

در این مقاله به بررسی شرایط و مراحل دریافت وام ازدواج ۱۴۰۱ میپردازیم. علاوه بر این در ادامه مقاله با شرایط دریافت وام قسطا آشنا میشوید که علاوه بر وام ازدواج میتواند به شما در خرید کالا و خدمات مورد نیازتان کمک کند. یکی از مهم ترین مزایای وام قسطا این است که این وام، یک وام بدون ضامن بوده و کمتر از یک هفته در اختیار شما قرار میگیرد. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

وام قسطا

مراحل دریافت وام ازدواج

سخنگوی دولت در تیر ماه ۱۴۰۱ از ابلاغ آیین‌نامه‌ مربوط به تسهیل پرداخت وام ازدواج خبر داد. بانک‌ها مکلفند تا ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک با اعتبارسنجی، دریافت حداکثر یک سفته یا یک ضامن یا طبق بخشنامه ضمانت وام‌های خرد، وام ازدواج را پرداخت کنند و در این میان بانک مرکزی به تخلفات احتمالی رسیدگی می‌کند. برای دریافت این تسهیلات باید به سامانه دریافت وام ازدواج مراجعه کنید. در این سایت، شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج بصورت زیر بیان شده است:

شرایط لازم برای دریافت وام ازدواج

۱- دارا بودن  تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .

۲-  به هر یک از زوجـــین مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد. به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال می باشد، مبلغ  ۱ میلیارد و پانصد میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .

  •   کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده ، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد .
  •  اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود .

۳- دارا بودن کارت ملی ( موقت یا دایم ) و کد پستی محل سکونت متقاضی .

۴- با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردد . (توجه : به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد)

۵- به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۷ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

۶- چنانچه متقاضیان قبل از سال ۱۳۹۷ ازدواج نموده و در صف سامانه ازدواج در انتظار اخذ وام باشند، صرفاً مشمول سقف فردی ۵۰۰ میلیون ریال خواهند شد.

وام ازدواج

مدارک مورد نیاز برای وام ازدواج

۱- اصل و کپی سند ازدواج

۲- اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین

۳- اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین

۴- اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین

۵- اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن

۶- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین

۷- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام

وام فرزند آوری ۱۴۰۱ به چه کسانی تعلق میگیرد؟

شرایط دریافت وام ازدواج ایثارگران

ماده ۱- تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانکهای عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.

  •  به استناد مفاد جزء (۱) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور،  به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ  ۱۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .
  •  به استناد مفاد جزء (۲) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال می باشد و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند،
    مبلغ  ۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .

ماده ۲- متقاضی ایثارگری می تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.

ماده ۳- با توجه به ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.

ماده ۴- مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر ۱۰ سال (۱۲۰ ماه) می باشد.

ماده ۵- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می باشد.

ماده ۶- رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می باشد.

ماده ۷- در راستای اجرای ماده ۵۰ قانون خدمات رسانی به ایثارگران، و اعطای وام ازدواج به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران براساس بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده ۱ دستور العمل قانون خدمات رسانی به ایثارگران ، درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید (برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره مند نگردیده باشد) مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می گیرد:

ز ) خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.

ح ) خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آنها می‌شود.

ط ) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد.

وام ازدواج

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۱

سرانجام پرونده تصمیم‌گیری درباره وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ بسته شد و با وجود انتقادهای سیستم بانکی مبنی بر عدم توانایی در پرداخت مبالغ و همچنین گلایه‌های وزارت ورزش که این مبالغ وام ازدواج، جوانان را بدهکارتر می‌کند مبلغ وام ازدواج افزایش یافت.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۷ بوده است، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۳ سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.
تمامی بانک ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.
همچنین، با توجه به مفاد ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران افراد مندرج در قانون یاد شده مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

اقساط وام ازدواج

مدت بازپرداخت تسهیلات ۱۲۰ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسید اولین قسط ، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد .

نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۴ (چهار) درصد تعیین می‌گردد .

وام ازدواج

وام قسطا

همانطور که گفته شد برای دریافت این وام نیازی به ضامن ندارید. قسطا یک شرکت فعال در حوزه لندتک بوده که ارائه دهنده اولین کارت اعتباری بدون محدودیت و عضو شتاب تحت عنوان وام قسطا برای خرید اعتباریست. قسطا از سال ۱۳۹۷ به‌طور رسمی شروع به فعالیت کرده و سریعاً مورد استقبال و رضایت کاربران قرار گرفت.
قسطا با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی جامعه و در جهت تسهیل فرآیند خرید اقساطی، تلاش داشته تا وام خرید کالا را طی شرایطی منصفانه و با کم‌ترین محدودیت نسبت به شرکت‌های دیگر فعال در حوزه لندتک در اختیار عموم مردم قرار دهد.

کاربران قسطا امکان دریافت این تسهیلات را تا سقف ۲۰ میلیون تومان در قالب یک کارت اعتباری با نام قسطاکارت داشته و با این کارت امکان خرید از تمام فروشگاه‌های سراسر کشور حتی فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد.

خرید اقساطی

خرید اقساطی میتواند برای زوجهای جوان بسیار جذاب باشد. اما خرید اقساطی همواره با چالشهایی مواجه بوده است. اکثر ارائه دهندگان خدمات خرید اقساطی با محدودیت کالا همراه هستند. اما با قسطا کارت این مشکلات حل شده است. شما میتوانید با اعتباری که از قسطا دریافت کرده اید به هر فروشگاهی در سراسر کشور (اینترنتی و غیر اینترنتی) مراجعه کنید و کالای مورد نظر را بصورت نقدی بخرید و اقساط را بعدا به قسطا پرداخت کنید. با این اعتبار میتوانید نسبت به خرید جهیزیه اقساطی یا هر کالای دیگری اقدام کنید. علاوه بر این پرداخت هزینه انواع خدمات، مثل دندان پزشکی اقساطی و… هم با وام قسطا امکان پذیر میباشد.

بیشتر بخوانید:

خرید تلویزیون اسنوا اقساطی | وام بدون ضامن خرید کالا

مراحل دریافت وام قسطا

مراحل دریافت تسهیلات خرید کالا یا همان قسطاکارت بسیار ساده و سریع بوده و تمام مراحل دریافت غیر حضوری‌ست. دریافت این کارت اعتباری برای مرتبه نخست ممکن است تا ۱ هفته کاری زمان ببرد که در مراتب بعدی به ۲ الی ۴ روز کاهش می‌یابد. سقف قسطا کارت ۲۰ میلیون تومان است و نیازی به ضامن ندارد.

برای دریافت وام بدون ضامن قسطا ابتدا لازم به ثبت‌نام در سایت قسطا و سپس ثبت سفارش است. پس از ثبت سفارش باید مدارک خواسته شده تکمیل و بارگذاری گردد تا وارد فرآیند اعتبار سنجی شود. طبق نتیجه اعتبارسنجی متقاضی به سه صورت می‌تواند تضامین مورد نیاز را صادر نماید.

  • در رتبه‌های اعتبارسنجی بالا متقاضی قادر است با صدور فقط یک برگ سفته دیجیتال تضمین مورد نیاز برای دریافت قسطاکارت را صادر کند.
  • در رتبه‌های متوسط متقاضی دریافت قسطاکارت ملزم به ارائه یک  سفته دیجیتال و یک برگ چک به عنوان تضامین قابل قبول می‌باشد.
  • و در رتبه‌هایی پایین اعتبارسنجی متقاضیان مانند روال گذشته لازم است تضامین مورد نیاز دریافت وام فوری قسطا را به‌صورت چک‌قسط ارائه بدهند. البته افرادی که ملزم به ارائه چک می‌شوند با خوش‌حسابی و پرداخت به موقع اقساط خود در مرتبه بعد دریافت قسطاکارت امکان دریافت قسطاکارت را با ضمانت فقط سفته خواهند داشت.

مراحل دریافت وام قسطا

لازم به ذکر است صدور سفته دیجیتال کاملاً آنلاین بوده که در اینستاگرام قسطا آموزش ویدئویی آن قرار داده شده‌است. همچنین آموزش‌ها و اطلاعات مورد نیاز دیگر به همراه اطلاعات عمومی و آموزشی بسیار زیادی در اینستاگرام قسطا قرار داشته که کاربران می‌توانند با مشاهده و دنبال کردن صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی قسطا از آن‌ها بهره‌مند شوند.

گام بعدی افتتاح حساب بانک آینده و تعریف امضاء دیجیتال است. این مراحل هم به‌صورت آنلاین و غیر حضوری قابل انجام بوده و لازم به دانلود و نصب اپلیکیشن‌های بانک آینده و آینده ساین از اپ استورهای معتبر است. آموزش ویدئویی این دو فرآیند نیز در اینستاگرام قسطا قرار دارد.
پس از تکمیل دو مرحله قبل، حدود یک روز کاری زمان لازم است تا نتیجه اعتبار سنجی مشخص شده و برای متقاضی پیامک شود. و در گام بعد لازم به صدور تضامین مورد نیاز مطابق دستورالعمل سایت است.

در نهایت و با تکمیل تمام موارد فوق، قسطا کارت برای متقاضی صادر شده و با پرداخت اولین قسط به عنوان پیش‌پرداخت امکان استفاده از قسطا کارت را برای خرید اقساطی هر نوع کالایی از هر فروشگاه اینترنتی و فیزیکی معتبر و یا پرداخت هزینه انواع خدمات دریافت شده را خواهد داشت.

وام قسطا