وام مسکن از جمله وام‌های با تقاضای بالا در بین مردم است. بانک مسکن هم برای تسهیل روند وام‌های مرتبط با املاک اقدامات بسیاری کرده است و باتوجه به اهداف متقاضیان (خرید، تعمیر، ساخت و اجاره خانه)، وام‌های گوناگونی را ارائه می‌دهد. در این مقاله به بررسی 10وام مرتبط با مسکن این بانک پرداختیم و شرایط هر کدام را تشریح کرده‌ایم. در این مطلب، طبقه‌بندی وام‌های مسکن بر اساس خرید، تعمیر، ساخت و اجاره ی خانه است.

خرید واحد مسکونی

وام خرید مسکن بانک مسکن، یکی از تسهیلات کمک‌کننده برای خرید خانه است. این بانک، طرح‌های مختلف تسهیلاتی برای افراد با شرایط متفاوت (مجرد یا متاهل) را ایجاد کرده است که افراد بتوانند راحت‌تر خانه‌ی خود را بخرند. در ادامه 3وام بانک مسکن که برای خرید خانه طراحی شده‌اند را بررسی می‌کنیم:

وام 800 میلیون تومانی خرید مسکن از طریق اوراق ممتاز بانک مسکن

وام 800میلیون تومانی خرید مسکن از طریق اوراق ممتاز بانک مسکن برای کسانی که نیاز به نقدینگی فوری برای خرید منزل دارند یا فرصت سپرده‌گذاری و قرار گرفتن در صف انتظار را ندارند، طراحی شده است.

خرید اوراق مشابه خرید حق تقدم دریافت وام است؛ بنابراین این وام بدون نوبت، تا سقف 800میلیون تومان و  سود 22.5درصدی به افراد اعطا می‌شود. در نظر داشته باشید سود این وام مسکن با خرید اوراق برای خانه‌هایی که در مناطق بافت فرسوده قرار دارند، 21درصدی است.

سقف این وام در تهران برای فرد 400میلیون تومان و برای زوجین 800میلیون تومان است. همچنین 160میلیون تومان تسهیلات جعاله (تعمیر) خانه هم به‌همراه این وام در نظر گرفته شده است که جمعاً از طریق این طرح، مبلغ 960میلیون تومان برای زوجین ساکن تهران اعتبار واریز می‌شود.

سقف این وام در شهرهای بزرگ (به غیر از تهران) برای زوجین 640میلیون تومان و در شهرهای با جمعیت کمتر از 200هزار نفر 480میلیون تومان برای زوجین در نظر گرفته شده است. همچنین این وام برای خانواده‌هایی که فرزند دارند، به ازای هر یک فرزند 25درصد به مبلغ وام افزوده می‌شود.

نکته‌ی مهم برای دریافت تسهیلات خرید وام مسکن با اوراق، این است که سند ملک در رهن بانک دیگری نباشد؛ زیرا سند ملک به عنوان ضمانت این وام در نظر گرفته می‌شود.

چگونه اوراق برای وام مسکن تهیه کنیم؟

  1. افتتاح حساب ممتاز در بانک مسکن
  2. تعیین تعداد اوراق توسط بانک (در قبال هر 500هزار تومان مبلغ وام یک اوراق نیاز است)
  3. ثبت‌نام در سامانه‌ی سجام و دریافت کد بورسی
  4. عضویت در کارگزاری‌ها و خرید اوراق
  5. دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه‌ی اوراق بانک مسکن از طریق پیامک
  6. مراجعه به شعب بانک مسکن (یک روز پس از خرید اوراق)
  7. باطل شدن اوراق توسط بانک
  8. تحویل چک بانک مسکن به فروشنده توسط کارشناس بانک در هنگام ثبت سند

وام 4 میلیارد تومانی خرید مسکن حساب پس انداز مسکن جوانان

وام 4میلیارد تومانی خرید مسکن حساب پس‌انداز مسکن جوانان، با افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان (حساب سپرده‌ی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت) و واریز مبلغ معین ماهیانه پس از حداقل 5سال و حداکثر 15سال داده می‌شود. برداشت از این حساب قرض‌الحسنه‌ی بانک مسکن در هر زمانی بدون مشکل است ولی به شرطی که این برداشت از حساب، متوسط موجودی حساب از حداقل مبلغ تعیین‌شده توسط بانک مرکزی در هرسال را کمتر نکند.

میزان سقف اعتبار تسهیلات خرید مسکن جوانان بر اساس شرایط شهر خرید مسکن متفاوت و از این قرار است:

شهر تهران شهرهای بزرگ سایر شهرها
مبلغ وام پایان سال پانزدهم 4 میلیارد تومان ۳ میلیارد و 400میلیون تومان ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

سود وام مسکن جوانان بر اساس بازپرداخت متفاوت است؛ اگر بازپرداخت تا 60ماه باشد سود وام 6درصدی و اگر بازپرداخت را بیشتر از 60ماه درنظر بگیرند سود وام 9درصدی خواهد بود.

سند ملک خریداری شده به عنوان ضمانت وام استفاده می‌شود؛ بنابراین این طرح برای خرید ملک‌هایی که  تاریخ صادر شدن  پروانه‌ی ساختمانی آن‌ها بیش از 20 سال نباشد، قابل استفاده است.


مطلب مرتبط:

وام بانک مهر ایران | بررسی جزئیات 10 وام بانک مهر ایران


جعاله (تعمیر) واحد مسکونی

وام جعاله یا تعمیر خانه‌ی بانک مسکن با هدف تعمیر منزل یا ادامه‌ی تعمیرات پرداخت می‌شود. این وام به افراد با شرایط زیر داده می‌شود:

  • افرادی که قصد تعمیر خانه‌ی خود را دارند.
  • افرادی که تعمیرات خود را می‌خواهند تکمیل کنند.
  • افرادی که برای تعمیرات نیاز به خرید تجهیزات دارند.
  • افرادی قصد خرید ملک دارند.

در ادامه‌ی مطلب یک وام جعاله‌ی ملک و شرایط دریافت آن در بانک مسکن را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

وام 160 میلیون تومانی جعاله (تعمیر) از محل اوراق ممتاز بانک مسکن

وام 160 میلیونی جعاله (تعمیر) از محل اوراق ممتاز بانک مسکن با خرید اوراق ممتاز از شعب بانک مسکن و ارگزاری‌های فرابورس اعطا می‌شود. سقف این وام 160میلیون تومان برای دو نفر (هر نفر 80میلیون تومان) با سود 22.5درصدی تعیین شده است.

برای دریافت این وام بانک مسکن نیاز به ماندن در صف انتظار نیست؛ چرا که خرید اوراق مشابه خرید حق نوبت دریافت وام جعاله‌ی ملک است. حداکثر مدت بازپرداخت 60ماهه برای وام جعاله در نظر گرفته شده است. لازم به یادآوری است اولین قسط وام بهسازی منزل یک ماه بعد از ثبت قرارداد باید پرداخت شود.

اگر قبلا این وام را دریافت کرده‌اید و مجددا تمایل به دریافت این وام را دارید، به شرط تسویه‌ی وام قبلی، ثبت‌نام مجدد برای وام تعمیر ملک بلامانع است. 

نکته: در زمان نوشتن این مطلب، این وام به تنهایی اعطا نمی‌شود. برای دریافت وام جعاله، ابتدا لازم است درخواست “وام 800میلیون تومانی خرید مسکن از طریق اوراق ممتاز بانک مسکن” را ثبت کنید و پس از آن برای وام جعاله اقدام کنید.

ساخت واحد مسکونی

ساخت خانه در حال حاضر نیازمند صرف هزینه‌های بسیار بالایی است. وام ساخت منزل بانک مسکن با هدف کمک به تأمین قسمتی از هزینه‌های ساخت ملک برای افرادی که واجد شرایط هستند، طراحی شده است.

تعدادی از شرایط عمومی دریافت وام ساخت منزل به این شرح است:

  • متقاضی وام بالای 18 سال باشد.
  • وام‌گیرنده تا به حال وام ساخت واحد مسکونی نگرفته باشد.
  • متقاضی وام درآمدی جدا از ساخت و ساز داشته باشد.
  • متقاضی وام چک برگشتی نداشته باشد.
  • وام‌گیرنده به سیستم بانکی بدهکار نباشد.

وام 550 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن بانک مسکن

وام 550میلیون تومانی نهضت ملی مسکن  یکی از طرح‌هایی است که دولت برای کمک به خانه‌دار شدن افراد ایجاد کرد و بانک مسکن یکی از عاملین اجرایی این طرح است.

سقف اعتباری این وام 550میلیون تومان با سود 18درصدی است. حداکثر مدت زمان بازپرداخت اقساط 20ساله تعیین شده است. برای این وام نیاز به معرفی ضامن نیست.

متقاضیان این وام نباید خانه داشته باشند و قبلا از تسهیلات خرید مسکن استفاده نکرده باشند.

وام 350 میلیون تومانی مسکن روستایی بانک مسکن

بانک مسکن یک از بزرگترین ارائه‌کنندگان وام 350میلیون تومانی مسکن روستایی با هدف ساخت، بازسازی یا نوسازی منازل روستایی است. بانک مسکن به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت کمتر از 25هزار نفر 350میلیون تومان وام اعتبار می‌دهد. متقاضیان این وام باید یک معرفی‌نامه از بنیاد مسکن داشته باشند.

حداکثر مهلت شروع ساخت‌وساز 6ماه بعد از عقد قرارداد با بانک است. سود درنظر گرفته شده برای طرح مسکن روستایی 5درصد و بازپرداخت 20ساله است. سند ملکی که برای گرفتن این وام درنظر گرفته‌اید، نباید در رهن بانک دیگری باشد؛ به دلیل اینکه این سند به عنوان ضمانت وام نزد بانک خواهد ماند.

موارد زیر از جمله الزامات دریافت این وام است:

  • وام‌گیرنده باید مالک واحد مسکونی یا زمین باشد.
  • وام‌گیرنده پروانه‌ی ساخت را گرفته باشد.
  • وام‌گیرنده به سیستم بانکی بدهکار نباشد.
  • وام‌گیرنده چک برگشتی نداشته باشد.

وام 550 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده بانک مسکن

وام 550میلیون تومانی نوسازی، بهسازی یا مقاوم‌سازی بافت فرسوده بانک مسکن از سه منبع دولت، منابع بدون سپرده‌ی بانک و اوراق ممتاز با سود به ترتیب صفر درصد، 23درصد و 21.5 درصد داده می‌شود. سقف وام از منبع دولت 185میلیون تومان، از محل بدون سپرده 185میلیون و از محل اوراق 180میلیون تومان است. (مجموعا 550میلیون تومان)

یکی از اصلی‌ترین شروط دریافت این وام داشتن ملک کلنگی درمناطق بافت فرسوده است. حداکثر مدت بازپرداخت اقساط 60ماهه برای این وام درنظر گرفته است. سند ملک کلنگی باید به‌نام وام‌گیرنده باشد. سند ملک به عنوان ضمانت رهن بانک قرار می‌گیرد.

وام 750 میلیون تومانی مجتمع سازی و انفرادی بانک مسکن

وام 750میلیون تومانی مجتمع‌سازی و انفرادی بانک مسکن سقف متفاوتی در شرایط مختلف دارد؛ سقف این وام از این قرار است:

نام پروژه سقف وام برای شهرهای بالای یک میلیون جمعیت (تهران) سقف وام برای شهرهای بالای 200هزار نفر سقف وام برای شهرهای کمتر از 200هزار نفر
پروژه‌های ساخت مسکن با فناوری‌های نوین (سازندگان حرفه‌ای) 750میلیون تومان 650میلیون تومان 600میلیون تومان
پروژه‌های ساخت مسکن با فناوری‌های نوین (سایر سازندگان) 700میلیون تومان 600میلیون تومان 550میلیون تومان
پروژه‌های ساخت مسکن بدون فناوری‌های نوین (سازندگان حرفه‌ای) 600میلیون تومان 500میلیون تومان 450میلیون تومان
پروژه‌های ساخت مسکن بدون فناوری‌های نوین (سایر سازندگان) 550میلیون تومان 450میلیون تومان 400میلیون تومان

نرخ سود این تسهیلات 23درصد است. شرایط زیر جز شروط اصلی برای دریافت این وام است:

  • متقاضی وام مدارک مورد نیاز برای پروانه‌‌ی اشتغال به کار انبوه‌سازی را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده باشد.
  • متقاضی وام گواهی صلاحیت پیمانکاری را از سازمان برنامه و بودجه گرفته باشد.
  • متقاضی وام باید گردش مالی مناسب در حساب جاری و یا حساب سپرده ممتاز با کدهای 8774 و 8775 داشته باشد.
  • رسوب در حساب جاری و حساب های ممتاز، حداقل 15% مبلغ تسهیلات به مدت 6ماه یا حداقل 7.5درصد مبلغ تسهیلات به مدت یک سال باشد.
  • دریافت رتبه‌ی اعتباری BBB از بانک
  • ملک 6دانگ باشد.
  •  سند مالکیت ثبتی، قرارداد واگذاری زمین شهری یا سند اوقافی داشته باشد.

وام مشارکت مدنی بانک مسکن

متقاضیان وام مشارکت مدنی بانک مسکن که گواهی اوراق ممتاز، حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان یا قرض‌الحسنه جاری بانک مسکن دارند، این وام را برای ساخت مسکن به‌صورت مشارکتی با بانک، دریافت می‌کنند.

در این طرح تسهیلاتی سرمایه‌ی نقدی و غیر نقدی وام‌گیرنده و بانک، با هم برای ساخت واحد مسکونی استفاده می‌شود و سود حاصل از فروش این واحدهای مسکونی طبق قرارداد بین بانک و متقاضی تقسیم می‌شود. برای دریافت این وام، سازنده (گیرنده‌ی وام) باید حساب جاری افتتاح کند و اعتبار وام به همین حساب واریز خواهد شد. 

شرایط ملک برای دریافت تسهیلات مشارکت مدنی بانک مسکن:

  • سند یا صورت‌مجلس تفکیکی داشته باشد.
  • قرارداد واگذاری سازمان ملی زمین و مسکن داشته باشد.
  • زمین موقوفه قرارداد اجاره داشته باشد.
  • ملک مفروز، قابل ارتهان و در محدوده‌ی خدمات شهری باشد.

برای دریافت وام مشارکت مدنی بانک مسکن چه مراحلی را باید طی کرد؟

مرحله‌ی 1: متقاضی وام طرح پیشنهادی خود را به همراه مدارک، به بانک تحویل می‌دهد. (در این مرحله بانک طرح وام‌گیرنده، شرایط ملک و مدارک را بررسی می‌کند.)

مرحله‌ی 2: پس بررسی‌ و تائید طرح و مدارک توسط بانک، قرارداد مشارکت مدنی تنظیم می‌شود.

مرحله‌ی3 : ملک به رهن بانک درمی‌آید.

مرحله‌ی 4: عوامل موثر در سقف پرداختی وام و تعیین سهم هر یک از شریک‌های طرح بررسی می‌شود.

مرحله‌ی 5: تسهیلات مشارکت مدنی واریز خواهد شد.

وام 200 میلیون تومانی تسهیلات ودیعه مسکن (وام اجاره)

بانک مسکن یکی از بانک‌هایی است که وام 200میلیون تومانی تسهیلات ودیعه‌‌‌ی خانه را به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت می‌کند. سود این وام 23درصد با بازپرداخت 60ماهه است. مستأجرینی که از این وام استفاده کرده‌اند تا زمانی که اقساط وام تمام نشده است، نمی‌توانند درخواست مجدد برای دریافت وام بدهند.

شهر محل سکونت متقاضی وام، از جمله اصلی‌ترین عامل‌های تعیین سقف این وام است. در جدول پایین سقف این وام به همراه جزئیات را آورده‌ایم:

نام شهر سقف وام ودیعه‌ی مسکن متراژ واحد مسکونی استیجاری
تهران 200میلیون تومان کمتر از 75متر
مراکز استان‌ها 150میلیون تومان کمتر از 90متر
سایر شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر 100میلیون تومان کمتر از 90 متر

نکته‌ی خیلی مهم درباره‌ی وام اجاره ی منزل:

دریافت‌کنندگان وام اجاره‌ی خانه، به هیچ عنوان نمی‌توانند وام نهضت مسکن ملی را دریافت کنند. 

متقاضی وام اجاره‌ی خانه باید چه شرایطی داشته باشد؟

  • متقاضی اجاره‌نامه‌ی رسمی دارای کد رهگیری به تاریخ ۶ ماهه اول سال داشته باشد.
  • متقاضی مجرد مرد بالای 45 سال و متقاضی مجرد زن بالای 35 سال سن داشته باشد.
  • متقاضی و همسرش تسهیلات جاری مرتبط با مسکن نداشته باشد.
  • متقاضی از سال 84 تا به حال ملک نداشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله همه‌ی وام‌های مرتبط با تسهیلات مسکن بانک مسکن را مورد بررسی قرار دادیم و شما می‌توانید با توجه به اهداف و شرایط خود هر یک از این وام‌های مسکن را دریافت کنید.

درصورتی‌که تمایل به دریافت وام فوری و بدون ضامن رسمی دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت وام قسطا

منبع: سایت بانک مسکن

دسته بندی شده در: