وام خرید خودرو ۱۴۰۱

تسهیلات خرید خودرو یا وام خودرو چیست؟

اختراع وسایل نقلیه‌ای عمومی و شخصی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر بوده که زندگی روزمره را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اکثر افراد تمایل به داشتن وسیله نقلیه‌ای مانند خودرو داشته اما با شرایط پیچیده اقتصادی این روزها، شاید تبدیل تمایل برای خرید خودرو به خرید خودرو دشوار و حتی غیر ممکن به نظر برسد. اینجاست که گزینه‌هایی مثل تبدیل سرمایه به پول نقد، خرید اقساطی، قرض بودجه مورد نیاز و دریافت وام خرید خودرو بر روی میز می‌آیند.

وام قسطا

آن دسته از افرادی که دریافت وام خرید خودرو را راه‌حل نهایی خود می‌دانند لازم است ابتدا با شرایط و الزامات دریافت تسهیلات خرید خودرو آشنا شوند. هدف این مقاله از مجله قسطا اطلاع رسانی درباره انواع وام خرید خودرو که توسط بانک‌ها و موسسات لیزینگ دولتی و خصوصی مختلف ارائه شده، می‌باشد. تسهیلات خرید خودرو یک وام به‌منظور کمک هزینه در خرید خودرو بوده که میزان آن بخشی از بودجه مورد نیاز متقاضی را برای خرید خودرو تامین می‌کند.

وام قسطا

دریافت وام خرید خودرو

شرایط دریافت وام خرید خودرو

اولین نکته قابل توجه در شرایط دریافت وام خرید خودرو، الزام به خرید خودرو از خودرو سازان داخلی‌ست. افراد مایل به دریافت وام خودرو ملزم به خرید خودرو از بین سازندگان خودرو ایرانی هستند و در نتیجه آن‌هایی که تمایل به خرید خودروهای خارجی داشته امکان دریافت این تسهیلات را ندارند. با توجه به افزایش کم‌سابقه قیمت خودرو در سال‌های اخیر متقاضیان وام خودرو افزایش پیدا کرده و تامین بودجه خرید خودرو از خودرو سازهای داخلی با کمک وام خرید خودرو مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌است.

طبیعتاً بودجه لازم برای پاسخ به تمام تقاضاها وجود نداشته و از طرف دیگر ریسک بازگشت تسهیلات پرداخت شده به بانک‌ها و موسسات لیزینگ دولتی و خصوصی هم مطرح است. برای همین شرایط مشخصی در نظر گرفته شد تا از این راه تقاضا کنندگان یک مرحله غربال شده و آن‌هایی که واجد شرایط دریافت وام خودرو نبوده‌اند از این چرخه حذف شوند.

یکی از فاکتورهای الویت‌بندی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اعتبار متقضای نزد بانک بوده که با توجه به میزان موجود، میانگین گردش مالی و درآمد متقاضی تخمین زده می‌شود. داشتن حداقل سن قانونی که طبق قوانین ایران ۱۸ سال بوده از دیگر فاکتورهای عمومی است. بین شرایط ارائه تسهیلات خرید خودرو بانک‌های خصوصی و دولتی و موسسات لیزینگ خودرو تفاوت‌هایی وجود داشته که در ادامه شرح داده می‌شود.

اطلاعات متقاضی دریافت این وام بررسی شده تا از عدم وجود معوقات بانکی یا چک برگشتی اطمینان حاصل شود؛ جدا از آن گردش حساب و درآمد متقاضی باید مشخص باشد تا بانک از توانایی فرد در بازپرداخت تسهیلات مطمئن شود. معمولاً بانک‌‌ها به نسبت شرکت‌های لیزینگ شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای واجد شرایط قرار گرفتن افراد قائل می‌شوند. بانک‌ها همین بررسی‌ها را برای ضامن یا ضامنین به جهت اطمینان از توانایی پرداخت اقساط تسهیلات تحت هر شریطی تکرار می‌کنند.

در بین ارائه دهندگان این وام تفاوت‌های دیگری هم وجود دارد؛ به عنوان نمونه برای دریافت وام خودرو از بانک‌های خصوصی و دولتی حداقل یک یا دو ضامن با شرایط مد نظر خودشان نیاز است. ضامن یا ضامنین از دید بانک باید کارمندان رسمی با خالص دریافتی قابل قبول باشند یا اینکه حداقل از مشتریان مورد تایید شعبه بانک مد نظر باشند. برای ضمانت تسهیلات خرید خودرو، معمولاً حقوق دریافتی ضامنین کارمند باید به میزانی باشد که ۳۰ درصد خالص دریافتی‌شان برای پرداخت اقساط کافی باشد.

در مقابل شرکت‌های لیزینگ به‌طور معمول سند خودرو را در به عنوان ضمانت در رهن خود قرار داده و تا پایان اقساط در رهن شرکت لیزینگ خودرو باقی می‌ماند. البته برخی از این شرکت‌ها برای خودروهای بخصوصی شرط الزام وجود معرف یا ضامن را دارا می‌باشند.

نکته مهم دیگر نوع دریافت این وام است؛ وام خرید خودرو بصورت نقدی نبوده و این یعنی هیچ پول نقدی به فرد متقاضی پرداخت نمی‌شود. تسهیلات خرید خودرو در قالب حوله وام خودرو در وجه گروه خودروساز صادر می‌شود.

انواع وام خرید خودرو

انواع وام خرید خودرو

 

وام خرید کالا

وام خرید کالا هم یکی از تسهیلاتی بوده که می‌تواند در تامین بخشی از بودجه مورد نیاز برای خرید خودرو کارآمد باشد. وام قسطا تنها وام خرید کالایی‌ست که محدودیتی در بستر خرید نداشته و از این رو می‌توان آن را برای تامین بخشی از مبلغ خرید خودرو استفاده نمود. قسطا اولین و تنها شرکت فعال در حوزه لندتک است که تسهیلات اعتباری بدون محدودیت ارائه می‌دهد. در واقع وام قسطا یک کارت اعتباری عضو شتاب بوده که در سراسر ایران معتبر و قابل استفاده می‌باشد.

وام قسطا تحت عنوان قسطا کرات صادر می‌شود و تمام فرآیند دریافت قسطاکارت فوری و کم‌تر از یک هفته زمان می‌برد. تمام مراحل دریافت نیز آنلاین بوده و هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت وام قسطا در جهت خرید هر کالا یا خدماتی دیگری وجود ندارد.

اعتبار وام قسطا تا سقف ۲۰ میلیون تومان بوده و دارای بازپرداخت حداکثر ۱۲ ماه و بدون نیاز به ضامن می‌باشد. قسطا کارت یک وام بدون ضامن  بوده و با دو حالت سفته و چک قابل ضمانت است. قسطاکارت محدودیتی در استفاده ندارد و از طریق آن می‌توان هزینه خرید از تمام فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین دارای درگاه پرداخت اینترنتی معتبر در سراسر کشور و تمام فروشگاه‌های آفلاین و فیزیکی دارای دستگاه کارت‌خوان سراسر کشور را پرداخت نمود.

مراحل دریافت وام قسطا

لازم به ذکر است دریافت وام قسطا فقط برای خرید کالا نمی‌باشد؛ با قسطاکارت امکان پرداخت هزینه انواع خدمات مثل خدمات دندان پزشکی، خدمات زیبایی، خدمات مسافرتی و بلیت، تعمیر خودرو و تعمیر خانه و… وجود دارد.

محاسبه اقساط

وام خرید خودرو بانک سامان

طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم قسطا، بانک سامان در حال حاضر تنها بانکی‌ست که تسهیلات خرید خودرو ارائه می‌دهد؛ با بررسی‌های انجام شده مطلع شدیم بانک‌های دیگر در زمان نوشتن این مقاله ارائه تسهیلات مربوط به وام خرید خودرو خود را متوقف کرده‌اند.

بانک سامان وام خودرو را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و تا ۸۰ درصد مبلغ خودرو ارائه می‌دهد. این موضوع به این معناست که تسهیلات بانک سامان فقط برای ۸۰% درصد از مبلغ خودرو تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان ارائه شده و متقاضی حداقل می‌بایست ۲۰ درصد از مبلغ را خود تامین کند. برای مثال اگر خودرویی ۱۰۰ میلیون تومان باشد، متقاضی قادر است ۸۰ میلیون تومان از بانک سامان دریافت کند؛ زیرا این تسهیلات تا ۸۰ درصد مبلغ خودرو را پوشش می‌دهد.

در طرف دیگر اگر مبلغ خودرو ۲۰۰ میلیون تومان باشد؛ ۸۰ درصد آن برابر با ۱۶۰ میلیون تومان بوده اما بانک سامان برای خرید این خودرو به متقاضی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌دهد. زیرا سقف نقدی این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان است.

سود این وام ۱۸ درصد در نظر گرفته شده و برای ضمانت فقط سند ملک مورد قبول بانک است. گفته شده که این وام نیاز به داشتن حساب بانک سامان با گردش حساب حداقل ۳ تا ۶ ماه داشته و ۱۵% مبلغ وام تا زمان تسویه نزد بانک مسدود می‌شود. حداکثر بازپرداخت این وام ۳۶ ماه بوده و دارای هزینه‌های جانبی مثل حق کارشناسی، کارمزد وام، تشکیل پرونده و غیره می‌باشد.

اقساط این وام برای مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برابر با ۳٫۶۱۵٫۲۴۰ تومان بوده و کل سود وام خرید خودرو بانک سامان ۳۳٫۱۴۸٫۶۲۴ تومان برآورد شده‌است. طبیعتاً این موارد برای مبالغ کم‌تر تغییر خواهند کرد.

وام خرید خودرو بانک سامان

مدارک مورد نیاز دریافت وام خرید خودرو

ابتدا لازم به یادآوری یک موضوع است؛ مدارک مورد نیاز وام خودرو به نسبت بانک عامل یا شرکت لیزینگ می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد. در این بخش از مقاله فقط مدارکی که به‌طور معمول برای ارائه این تسهیلات لازم است، نام برده می‌شود.

  • اصل و کپی شناسنامه تمام صفحات متقاضی
  • اصل و کپی شناسانامه ضامنین (در صورت وجود توضیحات، کپی برگ توضیحات هم لازم به ارائه است)
  • اصل و کپی کارت ملی متقاضی و ضامنین (در صورت قدیمی بودن کارت ملی، رسید درخواست کارت ملی جدید لازم است)
  • اصل و کپی فیش حقوقی، گواهی اشتغال متقاضی و ضامنین با ذکر میزان حقوق و دریافتی
  • معرفی‌نامه ضامن مورد تایید بانک به همراه مستندات شغلی و درآمد
  • پیش‌فاکتور خرید خودرو از یکی از نمایندگی‌های مورد تایید داخل کشور
  • اصل و کپی اسناد مالکیت، کارت و بیمه‌نامه خودرو با امضای نمایندگی فروش خودرو
  • یک قطعه عکس مورد تایید از متقاضی
  • تمبر مالیاتی (معمولاً خود بانک ارائه می‌دهد و ۳ عدد لازم است)

در نهایت باید گفت که شرایط پرداخت وام خرید خودرو نوسانات زیادی داشته و روزانه خبرها و شایعات زیادی در این باره در جامعه پخش می‌شود. از این رو حتماً قبل از اقدام به دریافت هرگونه تسهیلات، از صحت و اعتبار ارائه دهنده اطمینان حاصل کرده تا در دام کلاه‌برداران نیوفتاده و دچار خسارت‌های مالی و روانی نشوید.

وام قسطا