سال ها قبل، معاملات به صورت کالابه کالا انجام می شد و به طور کلی افراد و جوامع مختلف کالایی را می دادند و به جای آن کالای دیگری می گرفتند تا اینکه پول اختراع شد. البته که پول یکی از مهم ترین اختراعات بشر بود که به حل بسیاری از مشکلات موجود در معاملات کمک بسیاری کرد؛ اما پس از آن با اختراع اولین کارت اعتباری مشکلات موجود در ارتباط با حمل پول و … نیز مرتفع گردید و کارت اعتباری نیز به عنوان یکی از مهم ترین اختراعات بشر محسوب شد، به ویژه در زمان شیوع بیماری اپیدمیک که استفاده از پول نقد عاملی برای انتقال بیماری بود، اهمیت بیشتری پیدا کرد.

پس از آن صنعت لندتک روی کار آمد و انواع کارت اعتباری برای خرید اقساطی ارائه شد. قسطا نیز اولین لندتک در ایران است که پس از آشنایی با مزیت های خرید قسطی از قسطا متوجه خواهید شد که چگونه می توانید پس انداز کنید و پس از آن قطعا معرفی قسطا به دوستان خود را فراموش نخواهید کرد. در این مقاله تا انتها با قسطا همراه باشید تا شما را با چگونگی اختراع کارت اعتباری و نحوه خرید اقساطی با کارت اعتباری از قسطا آشنا کنیم.

قسطاکارت

ضرب سکه و اولین اعطای وام

ضرب سکه برای اولین بار در یونان باستان انجام شد و از آن زمان به بعد مسئله ی ذخیره ی پول، مدیریت و نگهداری آن اهمیت ویژه ای پیدا کرد. در آن زمان پول ها را در معابد ذخیره می کردند؛ جالب است بدانید که سوابقی نیز از اعطای وام در قرن ۱۸ قبل از میلاد حضرت مسیح نیز وجود دارد که مربوط به سرزمین بابل می باشد و در آن زمان معابد برای این کار اقدام کردند و به متقاضیان وام می دادند.

پس از آن رومی ها از بابلیان ذخیره پول در معابد را آموختند و سیستم بانکداری را راه اندازی کردند.

تاسیس اولین بانک در ونیز

رومیان به ذخیره پول در معابد و سیستم بانکداری خود ادامه دادند تا زمان سقوط امپراطوری روم. از آن زمان به بعد ایده ی بانکداری آن ها اصلاح شد و برای اولین بار موسسه مالی به نام بانک در سال ۱۱۵۷ در ونیز تاسیس شد. این سیستم بانکداری نیز تا قرن ۱۹ ادامه پیدا کرد و فعالیت های آن به اعطای وام، پذیرش سپرده، صرافی و انتقال وجه خلاصه می شد.

آغاز فعالیت بانکداری در ایران نیز قرن ۱۹ بود که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

چگونه پولدار شویم؟

کارت اعتباری

اختراع اولین کارت اعتباری در سال ۱۹۵۰

در سال ۱۹۴۹ فرانک مک نامارا که یکی از موسسان diner’s club بود، برای صرف غذا به رستوران رفت و متوجه شد که کیف پول خود را در خانه جا گذاشته است؛ که این باعث به وجود آمدن ایده‌ی خرید بدون پرداخت نقدی شد. یک سال پس از این اتفاق diner’s club تاسیس شد و بعد از موفقیت آن، شرکت‌های دیگری هم دست به کار شدند.

جالب است بدانید که اولین کارت‌ اعتباری diner’s club کاغذی بود و افراد هنگام خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد diner’s club با یک امضا متعهد میشدند که آخر ماه هزینه‌ی خریدشان را پرداخت کنند. در ابتدا فقط ۲۰ رستوران با diner’s club همکاری میکردند اما با استقبال مردم از این ایده، diner’s club بعد از دو سال، به ۴۰ هزار عضو دست پیدا کرد.

اولین کارت اعتباری

قطعا معروف ترین کارت های اعتباری ویزا و مسترکارت را می شناسید؛ این کارت های اعتباری جز معتبرترین کارت ها می باشد و بسیاری از نقل و انتقالات بین المللی با استفاده از آن ها انجام می شود.

امروزه استفاده از کارت های اعتباری در کشور ما نیز بیش از گذشته رواج یافته است و شرکت های متعددی در این زمینه در حال فعالیت هستند و انواع کارت اعتباری را ارائه کرده اند. یکی از انواع کارت اعتباری ، قسطاکارت است که با استفاده از آن می توانید نقدا خرید کنید و آن هزینه را بعدا به صورت اقساطی به شرکت صادر کننده آن بپردازید. در ادامه در مورد این نوع کارت اعتباری مطالب بیشتری خواهیم گفت. لطفا همچنان همراه ما باشید.

شروع فعالیت موسسه‌های مالی غیر بانکی از سال ۲۰۰۰

در اوایل سال ۲۰۰۰ موسسات مالی غیر بانکی نیز شروع به فعالیت کردند و خدماتی که ارائه می دادند شامل این موارد بود :

  • بیمه
  • اعطای حقوق به بازنشستگان
  • اعطای اعتبارات مالی
  • اعطای اوراق بهادار

این فعالیت ها ادامه پیدا کرد تا اینکه در قرن ۲۱ بانکداری اینترنتی ظهور پیدا کرد و در واقع بانکداری سنتی به بانکداری اینترنتی تبدیل شد و می توان گفت قرن ۲۱ نقطه اوج نوآوری در بانکداری بود و تحول عظیمی در این حوزه اتفاق افتاد.

بانکداری در ایران

پیش تر گفتیم که در ایران فعالیت بانکداری از قرن ۱۹ آغاز شد؛ در واقع سیستم بانکداری سنتی در ایران از قرون وسطی آغاز شد و تا اوایل قرن ۱۹ این فعالیت ها در قالب تجارت خانه ها بود. تجارت خانه ها همان صرافی هایی بودند که امروزه در حال فعالیت هستند.

تا قبل از تاسیس بانک‌ها در ایران، مهم ترین اعضای نظام مالی ایران، جهانیان و جمشیدیان بودند که تجارت خانه داشتند. در سال ۱۳۰۰ با روی کار آمدن اولین بانک ها در ایران، تجارت خانه ها جمع شده و به دست فراموشی سپرده شدند.

تاسیس اولین بانک در ایران

قطعا خیلی کنجکاو شده اید که بدانید اولین بانک در ایران در چه سالی تاسیس شد! در سال ۱۸۸۹ میلادی به دستور ملکه بریتانیا اولین بانک شاهی در ایران تاسیس شد که البته امتیاز آن مربوط به دولت ایران بود.

اولین بانک ایرانی

اولین بانک ایرانی نیز بانک پهلوی قشون بود که امروزه با نام بانک سپه شناخته می شود و تامین مالی آن از محل سپرده های بازنشستگان لشکری بود.

کارت اعتباری

آغاز وام‌دهی در ایران از سال ۱۳۰۴

از سال ۱۳۰۴ وام دهی در ایران آغاز شد اما این وام ها بیشتر مخصوص دولت مردان بود و جنبه‌ی عمومی نداشت. اما یک سال بعد، در سال ۱۳۰۵ بانک کارگشایی افتتاح شد و از آن به بعد سیستم بانکی ایران دگرگون شد و در سال ۱۳۰۷ بانک کارگشایی زیر مجموعه بانک ملی شد و وام دهی در ایران عمومی شد.

آغاز بانکداری الکترونیک در ایران

بانکداری الکترونیک در ایران به طور فعال از سال ۱۳۷۰ آغاز شد. البته اولین دستگاه خودپرداز در سال ۱۳۵۱ در ایران نصب شد، اما به این دلیل که مردم از آگاهی های لازم در ارتباط با دستگاه های ATM برخوردار نبودند، نمی توانستند اعتماد کنند و بنابراین این دستگاه های خودپرداز چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

تا سال ۱۳۷۰ که این دستگاه ها مورد استقبال زیادی قرار گرفت و بسیار هم محبوب شد به طوری که دستگاه های خودپرداز موجود، پاسخگوی نیاز کاربران نبود. به این دلیل در سال ۷۶ دستگاه های pos یا دستگاه پایانه فروشگاهی (پوز) به چرخه ی بانکداری وارد شد که روند رشد سریع آن باعث شد که هر فروشگاه چندین دستگاه کارت خوان (pos) داشته باشد.

در نهایت در سال ۹۱ بانک مرکزی، شبکه یکپارچه پرداخت شاپرک را راه اندازی کرد و این در رشد درگاه های پرداخت اینترنتی نیز تاثیرگذار بود.

پیشرفت بانکداری الکترونیک و صنعت لندتک

با پیشرفت تکنولوژی، تحول عظیمی در بانکداری الکترونیک اتفاق افتاد، دستگاه های خودپرداز ، دستگاه های POS و کارت های بانکی با نوار مغناطیسی اختراع شد؛ و سال ها بعد کارت های اعتباری روی کارآمد.

امروزه صنعت لندتک توانسته است گامی مثبت و موثر در راستای بانکداری الکترونیکی بردارد با این هدف که خرید اقساطی را برای علاقه مندان آسان نماید.

صنعت لندتک به منظور سهولت خرید اقساطی هر آنچه مشتریان محترم نیاز دارند، اقدام به اعطای امتیاز الکترونیکی نموده است و این امتیاز را در قالب کارت های اعتباری در اختیار آن ها قرار داده است. به این ترتیب مشتری عزیز با استفاده از این کارت اعتباری نقدا خرید می کند و بعدا آن هزینه را به شرکت مربوطه به صورت اقساطی بازپرداخت می نماید.

معرفی قسطا، اولین لندتک در ایران

قسطا یکی از فعالان حوزه خدمات مالی الکترونیکی و اولین لندتک در ایران است که با شرایط آسان و فوق العاده ای امکان خرید اقساطی انواع کالا و استفاده از انواع خدمات در سراسر کشور را برای متقاضیان و مشتریان عزیز فراهم کرده است.

دریافت امتیاز الکترونیکی از قسطا بدون ضامن است و این یکی از مهم ترین ویژگی های قسطا است که آن را از دیگر رقبای خود متمایز ساخته است. در واقع برای دریافت امتیاز الکترونیکی از قسطا هیچ نگرانی برای ارائه ضامن وجود ندارد چون قسطا مجهز به یک سیستم اعتبارسنجی است که از طریق آن اعتبار متقاضی محترم را بررسی کرده و در صورت تایید، اقدام به ارائه تسهیلات بدون ضامن به او می نماید.

قسطاکارت

چگونگی خرید اقساطی با کارت اعتباری قسطا کارت

قسطا کارت ، کارت اعتباری عضو شتاب است که قسطا برای مشتریان خود صادر می کند. در حقیقت امتیاز الکترونیکی بدون ضامن قسطا از طریق قسطا کارت در اختیار فرد متقاضی قرار می گیرد.

شما می توانید با استفاده از قسطا کارت از تمامی فروشگاه های مجهز به دستگاه پوز در سراسر کشور خرید کنید. خرید با قسطا کارت به چند فروشگاه خاص محدود نمی باشد و این یکی دیگر از مزیت های مهم قسطا است.

پس از خرید، شما هزینه را با استفاده از قسطا کارت نقدا پرداخت می کنید و آن هزینه را بعدا در قالب چند قسط به صورت ماهانه به قسطا می پردازید.

لازم به ذکر است که بازپرداخت اقساط ماهانه به قسطا، با در نظر گرفتن حداقل نرخ سود ممکن می باشد و شما مجبور به پرداخت مبالغ سنگین برای درصد بالای سود نخواهید بود که این از جمله مهم ترین مزیت های قسطا می باشد.

قسطاکارت

چگونه کارت اعتباری قسطا کارت داشته باشیم؟

برای دریافت قسطا کارت مراحل زیر را با ما دنبال کنید :

ابتدا یک حساب کاربری برای خود در سایت قسطا ایجاد کنید؛ لطفا اطلاعات خواسته شده را کاملا صحیح و با دقت وارد نمایید.

پس از آن لازم است که برای صدور قسطا کارت درخواست خود را ثبت نمایید.

مراحل ثبت درخواست قسطا کارت را به طور کامل می توانید در سایت ما مشاهده کنید؛ یکی از مراحل ثبت درخواست مربوط می شود به بارگذاری مدارک شما.

پس از بارگذاری مدارک، بررسی های لازم توسط قسطا از طریق سیستم اعتبارسنجی انجام شده و پس از یک روز کاری نتیجه اعتبارسنجی به شما اعلام خواهد شد.

در صورت تایید اعتبار، شما واجد شرایط دریافت امتیاز الکترونیکی خواهید بود و قسطا کارت برای شما صادر و شارژ خواهد شد.

دریافت قسطاکارت

مزیت های قسطا کارت چیست؟

پس از آشنایی با مزیت های قسطا کارت، متوجه خواهید شد که این کارت اعتباری چگونه از دیگر کارت های اعتباری ارائه شده توسط سایر موسسات مالی و شرکت های دیگر،  متمایز شده است.

  • خرید با قسطا کارت به هیچ فروشگاه خاصی محدود نمی باشد. شما می توانید با استفاده از این کارت اعتباری از تمامی فروشگاه های فیزیکی مجهز به دستگاه پوز در سراسر کشور خرید کنید.
  • در هیچ کدام از مراحل درخواست تا دریافت قسطا کارت شما نیاز به مراجعه حضوری ندارید و کلیه ی مراحل به صورت آنلاین انجام می شود.
  • با قسطا کارت می توانید از فروشگاه های اینترنتی معتبر نظیر دیجی کالا به صورت آنلاین خرید کنید. کافیست برای دریافت رمز اینترنتی کارت اعتباری قسطا کارت خود اقدام کنید.

کلام پایانی

در این مقاله شما را با تاریخچه ی بانکداری، بانکداری الکترونیکی و اختراع کارت های اعتباری آشنا کردیم. همچنین شما را با کارت اعتباری قسطا و مزیت های استفاده از این نوع کارت اعتباری آشنا کردیم. در حقیقت قسطا کارت یکی از بهترین کارت های اعتباری می باشد که می تواند در مدیریت مالی، پس انداز و خرید هر آنچه نیاز دارید و در هر زمان، نقش بسیار مهمی داشته باشد.

بنابراین برای در دست داشتن قسطا کارت و بهره مندی از مزایای این کارت اعتباری ، زمان را از دست ندهید و هم اینک به سایت قسطا مراجعه کنید و پس از ساخت حساب کاربری، درخواست صدور قسطا کارت را برای خود ثبت نمایید.

از توجه و همراهی همیشگی تان صمیمانه ممنون و سپاسگزاریم. لطفا در صورت وجود هرگونه سوال یا مشکل با ما تماس بگیرید. همکاران ما در مجموعه قسطا با کمال میل به کلیه ی سوالات شما پاسخگو خواهند بود.

قسطاکارت