یوهان ولفگانگ فون گوته، فیلسوف آلمانی می‌گوید: بسیاری از مردم مراقب پول‌هایشان نیستند تا به اتمام آن نزدیک می‌شوند. البته که در شرایط حال حاضر و با بالا رفتن هزینه های اصلی زندگی ، مراقبت از پول و سرمایه از حفظ حبابی در دست نیز سخت‌تر است. حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که قبل از اتمام ماه کاری با کسری بودجه مواجه شوید. در این موقعیت چه می‌کنید؟

بسیاری از افراد در این شرایط خودشان را مؤاخذه می‌کنند و تصمیم‌های آنی برای حذف مهم‌ترین مخارج زندگی می‌گیرند؛ آن‌ها بدون در نظر گرفتن اصلی‌ترین هزینه ‌های‌ زندگی به حساب و کتاب‌ مخارج خود می‌پردازند؛ در صورتی‌که برخی از مخارج زندگی حذف نشدنی هستند. هزینه‌‌های اصلی زندگی شامل چه مواردی هستند و چطور می‌‌توان این هزینه‌‌ها را تفکیک کرد را در ادامه برای شما بازگو خواهیم کرد. قرار است در این مقاله یاد گیریم که چطور از کاه، کوه بسازیم.

بیشتر بخوانبد:

وام بدون ضامن | شرایط دریافت وام قسطا

هزینه های اصلی زندگی

هزینه ‌های اصلی زندگی کدامند؟

همانطور که اشاره کردیم، برخی از هزینه ‌های زندگی قابل حذف شدن نیستند و باید برای آن‌ها مبالغی را کنار گذاشت. در یک تقسیم بندی خرج‌ های زندگی به سه دسته هزینه‌های ثابت ماهانه، جاری و دوره‌‌ای تقسیم می‌شوند.ای یی

هزینه‌های ثابت

هزینه های ثابت ، یک دسته از هزینه های اصلی زندگی هستند. این هزینه‌ها معمولا به صورت ماهیانه اندازه‌گیری می‌شوند و مقدارشان در طول چند ماه تغییرات چندانی ندارد. هزینه اجاره خانه، حق شارژ، قبض آب، برق، تلفن، هزینه‌های نگهداری از فرزندان، بیمه و اقساط وام جز هزینه‌های ثابت در نظر گرفته می‌شوند. آیا می‌توان از این نوع هزینه‌ها صرف نظر کرد؟ از آنجایی که نیاز به آب، برق و … حداقل نیازهای حیات است، قابل حذف شدن نیستند. به خاطر داشته باشید ما فتوسنتز نمی‌کنیم.

هزینه‌های جاری

از دیگر هزینه های اصلی زندگی ، هزینه های جاری است. این هزینه‌ها ممکن است در طول یک ماه با تغییرات چشم‌گیری مواجه شوند. مثلا هزینه‌های خوراک، لوازم مصرفی خانه، محصولات بهداشتی و هزینه های حمل و نقل (شخصی و یا عمومی).

حتما شما هم با ما هم نظرید که این هزینه‌ها هم بخشی از هزینه‌های اصلی محسوب می‌شوند. بخشی از این موارد مثل غذا خوردن در خارج از خانه یا بنزین قابل صرفه‌جویی‌اند، اما فقط بخشی از آن‌ها.

هزینه‌های دوره‌ای

برخی هزینه‌ها به صورت دوره‌ای در نظر گرفته می‌شوند. یعنی چه؟ مثلا شما شهریه مدرسه فرزندتان را در ۲ دوره ۶ ماهه واریز می‌کنید، یا لباس زمستانی را فقط در آن فصل خریداری می‌کنید. هزینه پوشاک، بیمه اتومبیل، درمان، تحصیلات و هزینه‌های درمانی جزو هزینه‌های دوره‌ای محسوب می‌شوند. هزینه های دوره ای ، نمونه ی دیگر از هزینه های اصلی زندگی محسوب می شود.

آیا هزینه های اصلی زندگی برای همه یکسان  است؟

خیر! هزینه‌ زندگی یک شاخص است و با توجه به فاکتورهای مختلف متغیر! چرا؟ یک مثال ساده؛ هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی در یک شهرستان قابل مقایسه با کلان‌شهرها نیست. به همین ترتیب سایر هزینه‌ها مثل اجاره خانه، پوشاک و … با توجه به موقعیت‌های شهری و حتی تعداد افراد یک خانواده متغیر است.

هزینه های اصلی زندگی

دفتر تجزیه و تحلیل اقتصادی (BEA) این سه دسته از هزینه های اصلی زندگی را به ۹ گروه تقسیم کرده است:

  1. خوراک
  2. مسکن
  3. پوشاک
  4. آموزش
  5. درمان
  6. تفریح
  7. حمل و نقل
  8. سایر کالاها
  9. سایر خدمات

بدون هوا شاید، بدون خوراک هرگز!

بدون شک خوراک و غذا بخش مهمی از زندگی هر فرد محسوب می‌شود. تامین وعده‌های غذایی اصلی به علاوه میان‌وعده‌ها نیازمند به خرید مواد غذایی اولیه است. برنج، نان، گوشت و مرغ، میوه‌ها و سبزیجات، تخم مرغ، لبنیات و … دارای مواد مغذی هستند که برای زندگی روزانه به آن‌ها نیاز داریم. فرض کنید شما در هر یک از سه وعده غذایی ۱ تخم مرغ و یک نان لواش میل کنید.

اگر قیمت هر عدد تخم مرغ در طول یک ماه ۱۰۰۰ تومان و قیمت یک نان لواش ۳۰۰ تومان باشد، شما برای سه وعده غذایی در دوره یک ماهه ۱۱۷ هزار تومان هزینه خواهید کرد. البته که این یک مثال است و بدن شما به مواد غذایی جز تخم مرغ هم نیاز دارد. ضمن اینکه تعداد افراد خانواده در هزینه‌های خوراک نیز مؤثرند.

مسکن غول بزرگ جوان‌ها

مسکن یکی دیگر از نیازهای یک خانواده است. قدیم‌ها به مستاجران خوش‌نشین‌ می‎گفتند. چرا؟ چون خرید مسکن مثل حالا انقدر سخت نبود و افراد می‌توانستند با کمی سختی صاحب خانه شوند. اما این روزها گرانی مسکن منجر به اجاره‌نشینی قشر زیادی از جامعه شده است.

چالشی که جوان‌ها این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از آنجایی که برای شروع زندگی و خرید مسکن هزینه‌ بسیاری پیش‌بینی می‌شود، ناچار به اجاره نشینی روی می‌آورند. پرداخت اجاره ماهانه یکی از هزینه‌های اصلی زندگی مستاجر است.

سواد، نیاز جامعه مدرن

جامعه به افراد باسواد نیاز دارد. البته که طبق تعریف جدید یونسکو، سواد تنها توانایی خواندن و نوشتن نیست و افراد در قرن ۲۱  علاوه بر این توانایی‌ها، می بایست با علم کامپیوتر، زبان و ۱۶ مهارت سوادی دیگر نیز آشنا شوند. ۱۲ سال تحصیلی با توجه به نیاز آموزش در مدارس کشور تعیین شده است.

همچنین ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها نیز در جهت آموزش تخصصی و ورود به بازارکار برنامه‌ریزی شده است. در نتیجه آموزش نیز به عنوان یکی از هزینه های اصلی زندگی مورد توجه قرار دارد. هزینه زندگی در بخش آموزش با توجه به نوع دولتی یا غیرانتفاعی متغیر است.

حادثه خبر نمی‌کند!

مادرها و پدرهای ما معمولا به خالی بودن دفترچه بیمه‌شان افتخار می‌کنند. اما چه بخواهیم قبول کنیم چه نخواهیم، خدمات درمانی جز هزینه‌های پیش‌بینی نشده زندگی محسوب می‌شوند. گاهی به صورت دوره‌ای و گاهی به صورت جاری از این خدمات استفاده می‌کنیم. پس اگر بخواهیم آینده نگرانه بیندیشیم باید ماهانه هزینه‌ا‌ی را به درمان بیماری‌های ناگهانی اختصاص دهیم.

بیشتر بخوانید:

خرید گوشی هواوی اقساطی

بنزین یا کرایه، مسئله این است

با توجه به بزرگ شدن شهرها و افزایش ضرورت مسافرت‌های درون شهری، نیاز به حمل و نقل بیش از پیش احساس می‌شود. گاه این رفت‌و‌‌‌‌‌آمد با وسیله نقلیه شخصی و گاه با وسایل حمل و نقل عمومی صورت می‌گیرد. این هزینه زندگی در هر صورت باید مورد توجه قرار گیرد.

سواحل هاوایی شاید، پارک لاله حتما!

همه افراد به تفریح و گذران اوقات فراغت نیاز دارند. مهم نیست شما تعطیلات را در سواحل هاوایی، جنگل‌های آمازون یا بندرعباس سپری کنید، مهم این است که جسم و روح شما به تفریح نیاز دارد. پس بخشی از هزینه زندگی را به تفریح اختصاص دهید.

سایرین!

برخی موارد در دسته‌بندی‌های بالا قرار ندارند اما بخشی از هزینه زندگی را به خود اختصاص می‌دهند. پرداخت قبض برق، آب، … در این دسته قرار دارند.

چطور هزینه های اصلی زندگی را مدیریت کنیم؟

بهترین راه برای مدیریت هزینه این است که در شروع ماه هزینه‌های ثابت، جاری و دوره‌ای‌تان را تخمین بزنید و مبلغ مورد نیاز برای هزینه‌های اصلی را کنار بگذارید. به این ترتیب می‌توانید با مابقی پول دریافتی به خرید نیازهای غیر ضروری بپردازید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که این خرید غیر ضروری ممکن است در ماه‌های آتی به خرید ضروری منجر شود.

در واقع شما با این خرید سرمایه‌گذاری می‌کنید ما هم می‌دانیم خرید لوازم جانبی و غیرضروری در حال حاضر کار راحتی نیست و احتمالا با مابقی درآمد نمی‌توان کالای گران قیمتی خریداری کرد. شما در این شرایط چه می‌کنید؟ بی‌خیال آرزو و هدفتان می‌شوید و از آن صرف نظر می‌کنید یا با جمع کردن پول برای هدفتان تلاش می‌کنید؟

با این هزینه‌ها چطور جرئت کنیم خرید غیرضروری کنیم؟

متاسفانه در این شرایط با بالا رفتن دلار و تورم، هزینه های اصلی زندگی نیز بالا رفته است و گاهی برای خرید نیازها یا مایحتاج اصلی زندگی نیز با چالش‌هایی مواجه می‌شویم. به این ترتیب هزینه‌های اصلی زندگی انقدر بالا هستند که جایی برای فکر کردن به مابقی نمی‌گذارند. وای به روزی که فکر قصد تعویض گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و یا هر وسیله‌ای که خارج از  لیست نیازهای اصلی است به ذهنتان خطور کند؟

از آنجا که قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی با وجود بالا رفتن دلار متغیر است، صرفه‌جویی و جمع کردن پول و استفاده از  قلک شاید پیشنهاد مناسبی نباشد. پس دست روی دست بگذاریم و نگاه کنیم؟ خیر! از قسطا کارت استفاده کنید! با استفاده از قسطا کارت شما می توانید از تمامی فروشگاه های معتبر آنلاین از جمله  دیجیکالا و کلیه ی فروشگاه های معتبر فیزیکی که مجهز به دستگاه پوز هستند خرید خود را انجام دهید.

قسطا کارت، قلکی به وسعت آرزوهای شما

قسطا کارت خدمتی منحصر به فرد از مجموعه قسطا است که به شما در به حقیقت پیوستن رویاهایتان کمک می‌کند. این رویاها قرار نیست حتما ماشین بنز یا گوشی آیفون باشند. دراین شرایط حتی خرید یک کتانی هم می‌تواند به سکته خفیف منجر شود.  بدون شوخی قسطا کارت بهترین راه برای خرید قسطی است. چطور از آن استفاده کنید؟ به راحتی! هدف مورد نظرتان را مشخص کنید! برای آن چه قدر پول نیاز دارید؟

با پرداخت پیش قسط اولیه و گذاشتن چک و اسناد معتبر، کارت خرید به شما تحویل داده می‌شود. بعد از تحویل کارت می‌توانید کالای مدنظرتان را خریداری کرده و طی اقساط قابل تنظیم، مبلغ باقی مانده را بپردازید! بی‌نظیر است. توجه کنید که قسطاکارت عضو شتاب میباشد و در سراسر کشور معتبر است و با استفاده از آن میتوانید نسبت به خرید اقساطی گوشی، لپتاپ قسطی و پرداخت هزینه انواع خدمات مانند هزینه عمل بینی اقساطی و هر چیز دیگری تا سقف ۲۰ میلیون تومان بدون نیاز به ضامن اقدام کنید.

قسطاکارت

سخن آخر

فراموش نکنید ما قرار نیست در این دنیا فقط زنده بمانیم. روح و بدن ما علاوه بر آب، خوراک، پوشاک و مسکن به تفریح و خوش گذرانی در اوقات فراغت، آرامش، خرید  و … نیز نیاز دارد. درست است که هزینه های اصلی زندگی روزبه روز در حال بیشتر شدن است، اما با این وجود هنوز هم می‌توان با کمک برخی مجموعه ها و استارتاپ ها خرید کرد. قسطا کارت، خریدی بدون دغدغه را برای شما فراهم می‌کند. برای اطلاع بیشتر از این خدمت می‌توانید مراحل ثبت سفارش را مطالعه نمایید.