کشف طلا در اوگاندا

طبق اخبار منتشر شده اوگاندا به تازگی یک ذخیره بزرگ طلا به ارزش ۱۲٫۸ تریلیون دلار را اعلام کرد! یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا اخیراً در یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل از این کشف خبر داد. این کشف طلا در اوگاندا پتانسیل بازتعریف کامل همه چیز را در اقتصاد جهانی از توازن قدرت تا پایه‌ای که نظام پولی جهان بر آن بنا شده است، دارد. در مورد آن فکر کنید: در حال حاضر در مجموع ۲٫۰۷ تریلیون دلار آمریکا در گردش میباشد. کشفیات اوگاندا بیش از شش برابر موجودی دلار در جهان است!

با این حال، باید موارد دیگری هم در نظر گرفت. اوگاندا وام های معوق عمده ای به چین دارد و ایالات متحده اوگاندا را تحریم کرده است. صرف نظر از این، آیا این کشف ۱۲٫۸ تریلیون دلاری ممکن است اوگاندا را به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل کند؟ چین چگونه می تواند در این بازنشانی پولی بازی کند؟ ممکن است این کشف ظهور یک فرار سریع از سلطه ی دلار آمریکا باشد؟

کشف طلا در اوگاندا

بیت کوین در برابر طلا

ابتدا با نگاهی به تاریخ، پشتوانه ارزها را بررسی میکنیم.

تا پیش از ظهور پول‌های کاغذی، سکه‌ها از فلزهای گران‌بها، ساخته می‌شدند و رواج زیادی در بین مردم داشت. بعدها و طی توافق «بریتون وودز» که پس از جنگ جهانی دوم به امضا رسید، تعیین شد تا طلا به‌عنوان پشتوانه اصلی ارزها مورداستفاده قرار گیرد.

سیستم بریتون وودز توانست در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بسیار مفید باشد و ثباتی را در بازار ارزهای جهانی به وجود آورد. گرچه در سال‌های پایانی دهه شصت، مشکلات اساسی در ساختار این سیستم بوجود آمد. یکی از این مشکلات، قدرت بیش از اندازه دلار آمریکا بود که موجب تداخل در کار تجارت جهانی شد. به این دلیل و برخی دلایل دیگر، دولت‌ها تصمیم گرفتند که سیستم بریتون را کنار گذاشته و به‌جای آن از سیستم ارزهای بدون پشتوانه استفاده نمایند.

امروزه، طلا پشتوانه دلار نیست و این دو دارای ارزش مستقلی هستند. باید گفت بیت کوین هم مثل سایر ارزها پشتوانه ای ندارد و از سیستم ارزهای بدون پشتوانه پیروی میکند و قیمت آن توسط بازار تعیین میشود. با این حال بسیاری از افراد به مقایسه طلا و بیت کوین علاقه دارند.

شاید این کشف طلا در اوگاندا بتواند باعث افزایش قدرت بیتکوین و ارزهای دیجیتال در جهان شود. یکی از مهمترین وجه اشتراک های طلا و بیت کوین کمیاب بودن آنها بود که حالا احتمالا با این کشف طلا در اوگاندا، کمیاب بودن طلا زیر سوال میرود.

خرید اقساطی طلا با قسطا کارت

قسطا یک پلتفرم خرید اقساطی میباشد. با ثبت نام در سایت قسطا میتوانید تا سقف ۲۰ میلیون تومان اعتبار دریافت کنید. این اعتبار در قالب یک کارت اعتباری به نام قسطا کارت میباشد که عضو شتاب بوده و همه جا معتبر میباشد. لذا به راحتی میتوانید نسبت به خرید قسطی طلا یا هرچیز دیگری از سراسر ایران اقدام کنید. برای دریافت قسطا کارت روی تصویر زیر کلیک کنید.

قسطاکارت