بازنشستگی، بحران نیست و یک دوره‌ی پُربار از زندگی محسوب می‌شود “اگر” دانش و مهارت بهره‌برداری از این دوره را داشته باشیم.

 

بازنشتگی چیست؟!

واقعاً بازنشستگی چیست؟ شاید متناقض‌ترین دوره‌ی زندگی انسان‌ها، همین بازنشستگی باشد. دوره‌ای که هنوز معلوم نیست باید چه صفتی به آن داد؛ دوره‌ی خوش‌بختی و استراحت یا دوره‌ی آغاز بدحالی و بیماری‌ها؟! آیا در طول بازنشستگی، زندگی ما عادی است؟!

پیش‌نهادها برای مواجهه و گذران دوره‌ی بازنشستگی، بسیار بوده و بسیار هم هست. به‌ویژه در ایران، مشاوره‌ی بازنشستگی بیش از پیش به چشم می‌آید. سرمایه‌گذاری و پس‌انداز قبل از بازنشستگی، مسافرت و استراحت، شغل جدید و آرام‌تر، وقت‌گذراندن با دوستان و یادگیری، انجام کار خیریه و داوطلبانه و صدها پیش‌نهاد دیگر.

اما «ریچارد کویین» تلاش کرده است تا از دریچه‌ای جدید به این ماجرا نگاه کند.

 

ریچارد کویین کیست؟

ریچارد کویین، بازنشسته‌ی یکی از سازمان‌های بازنشستگی ایالات متحده‌ی آمریکا است. او حداقل 4دهه در قرن20 و 21، مشغول مشاوره به افرادی بود که در آستانه‌ی بازنشستگی بودند. او می‌گوید نزدیک به 1000سفر را برای مشاوره‌ی بازنشستگی پشت سر گذاشته است!

آقای کویین چندین سال پس از بازنشستگی، با بررسی دوران کاری خود، متن کوتاهی منتشر کرد. متنی که اگرچه دارای 9نکته بیش‌تر نیست اما خلاصه و عصاره‌ی قریب به 40سال فعالیت حرفه‌ای او در زمینه‌ی بازنشستگی است. او در کنار تأکید به آمادگی عاطفی و مالی، 9نکته را به ما یادآوری می‌کند.


مطالعه‌ی این مطلب می‌تواند به شما کمک کند:

شرایط دریافت وام بازنشستگان ۱۴۰۱


 

با بازنشستگی چه کنیم؟

با بازنشستگی چه کنیم؟

 با بازنشستگی چه کنیم؟!

پاسخ این پرسش را در متن ریچارد کویین باهم مرور می‌کنیم:

  1. مهم نیست چه‌قدر برای بازنشستگی آماده‌اید! همیشه پول یک مسئله است؛ همیشه! حذف اضافه‌کاری و دیگر مزایا از جمله پاداش و حقوق مختلفی که در فیش حقوقی وجود دارد، قطعاً فکر شما را مشغول می‌کند.
  2. پس‌انداز، فوق‌العاده است. همواره به آن توجه داشته باشید. تلاش کنید کم‌ترین استفاده را از آن داشته باشید ولی اگر مجبور شدید و از آن استفاده کردید، به‌زودی پس‌انداز خود را شارژ کنید.
  3. انتقال از دوران اشتغال به بازنشستگی، آسان نیست؛ سخت و بی‌مقدمه است. پس انتظار نداشته باشید همه‌چیز در روز بعد از بازنشستگی، عادی به نظر بیاید.
  4. حفظ سبک زندگی قبلی، مهم است و آسان نیست! بدون ترس و آرام‌آرام سبک زندگی خود را در به شرایط دوران اشتغال برخواهید گرداند. [من 9سال برای بازگشت به شرایط معمول، صبر و تلاش کردم]
  5. تورم و اقتصاد را جدی بگیرید اما در این حد که گوشه‌چشمی به آن داشته باشید. تورم قرار نیست همه‌چیز را تحت‌تأثیر قرار بدهد اما در تصمیم‌گیری‌های شما بسیار اثرگذار است.
  6. دوستان شما، همکاران شما نیستند؛ آن‌هایی هستند که در این دوره کنار شما می‌مانند یا می‌آیند. از دورشدن برخی دوستان، تعجب نکنید. دوستان حقیقی در راه‌اند…
  7. ورزش، دوچرخه‌سواری، مسافرت و … همه‌ی این‌ها را تجربه کنید ولی پیش‌نهاد من این است «به کاری مشغول شوید که دوست دارید با آن سر شما شلوغ بشود».
  8. حدود 8ساعت به زمان هم‌نشینی شما و خانواده(به‌شکل ویژه، همسرتان) اضافه می‌شود. برای این فرصتِ پیش‌آمده، برنامه داشته باشید. بی‌برنامه‌بودن، فرصت را به بحران تبدیل می‌کند.
  9. تولد تا مدرسه، مدرسه تا دانشگاه، دانشگاه تا شغل و شغل تا بازنشستگی. این چرخه در دوران بازنشستگی هم ادامه خواهد داشت. اشتباه نکنید؛ بازنشستگی هم یکی از مراحل «زندگی» است. بعد از بازنشستگی، زندگی هم‌چنان ادامه دارد و چه بسا بیش‌تر از قبل از زندگی لذت ببرید.

 

قسطا کارت

 

حرف آخر | شما چه فکر می‌کنید؟!

بازنشستگی، یکی از دوره‌های معمول زندگی است. تغییراتی در زندگی رخ می‌دهد که می‌توانند هم‌زمان فرصت و بحران باشند. کسب دانش و مهارت، پیش‌بینی و دوراندیشی و هر پیش‌نهاد دیگری نیز می‌توانند به این نکات ساده اما ویژه‌ی ریچارد کویین اضافه شوند اما نباید از آمادگی عاطفی، روحی و روانی برای این دوره غافل شد. بازنشستگی برای شما چه معنی و مفهومی دارد؟! با نظر ریچارد کویین موافقید یا مخالف؟! شما چه فکر می‌کنید؟

دسته بندی شده در: