با پول‌هایی که دارم، چه‌کار کنم؟ چه شکلی بدهی‌هایم را صاف کنم؟ بعد از بازنشستگی، چه‌کنم با گرانی‌ها؟ اگر شما هم با چنین پرسش‌هایی روبه‌رو شده‌اید، شما هم نیاز به مشاور مالی دارید!

 

مشاوره‌ی مالی چیست؟

فرآیندی که یک شخص، شرکت یا سازمان، مدیریت مسائل مالی خود را با مشورت فرد یا مجموعه‌ی آگاه به مسائل مالی انجام می‌دهد، مشاوره‌ی مالی یا Financial Consultant گفته می‌شود. مدیریت پول و بدهی، تصمیم‌های سرمایه‌گذاری، راه‌های خروج از بحران و رسیدن به اهداف مالی، نتیجه‌ی مشاوره‌ی مالی است.

 

مشاور مالی کیست؟

شخص یا مجموعه‌ای که در زمینه‌ی مدیریت مالی و اقتصاد و رشته‌های مرتبط به این دو، تخصص دارد و به ما کمک می‌کند تا در حداقلی‌ترین حالت:

  • استراتژی مالی داشته باشیم
  • از وقوع بحران جلوگیری کنیم
  • در صورت بروز بحران، راه‌های خروج و رشد دوباره را بدانیم

 

مسئله‌هایی برای یک مشورت عالی!

در ادامه، 9مسئله‌ی کاربردی که دانستن آن‌ها، به مسیر مشاوره‌ی مالی ما کمک می‌کند را مرور می‌کنیم:

  1. مشاورهای مالی را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: مستقل و ویژه. مشاور ویژه، بر روی یک حوزه از مسائل اقتصادی و مالی، متمرکز است. مانند مشاور مالی انحصار وراثت یا مالیات. مشاور مستقل، به صورت عمومی از همه‌ی حوزه‌های مرتبط با اقتصاد و مدیریت مالی، اطلاع و آگاهی دارد. انتخاب بین این دو گروه، به هدف و قصد ما از مشاوره‌ی مالی بستگی دارد.
  2. در جلسه‌ی اول مشاوره، از ما در مورد وضعیت فعلی، اهداف تعیین‌شده و مهم‌تر از همه، میل و قدرت‌مان در ریسک، خواهند پرسید. پاسخ این پرسش‌ها در کنار گفت‌وگوهای بعدی، به مشاور ما کمک می‌کند تا بتواند نظر کامل‌تری بدهد.
  3. پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، خرید و فروش سهام، حضور در بازارهای بورس و رمزارز، بیمه و برنامه‌ی مالیاتی، مهم‌ترین موضوعاتی است که مردم و شرکت‌ها به خاطر آن‌ها به مشاورهای مالی مراجعه می‌کنند.
  4. درآمد مشاورها بیش‌تر از طریق دریافت درصد خاصی از پول یا سرمایه‌ای است که قرار است در مورد آن مشورت بگیریم! قبل از استخدام مشاور یا شروع یک سلسه‌جلسه، حتماً باید در مورد مسئله‌ی مالی با مشاور خود به توافق برسیم.
  5. سبک مشاوره‌ی هر شخصی، متفاوت است. اگر از لحن و کلماتی که مشاور ما استفاده می‌کند، چیزی متوجه نمی‌شویم؛ حتماً به او بگوییم یا مشاورمان را عوض کنیم. هم‌چنین پیش می‌آید که یک مشاور مالی، شیوه‌ی درآمدی مدنظرش با ما متفاوت باشد و موردپسند ما نباشد. همان‌طور که سبک مشاوره‌ها متفاوت است، علایق ما نیز مؤثر و مختلف هستند.
  6. موفقیت اسطوره‌های حوزه‌ی مالی، نه سرمایه‌ی زیاد بلکه مشاوره‌ی مالی صحیح بوده است. شما 1میلیون تومان را به نادان و هزار تومن را به دانا بدهید؛ از همین الآن نتیجه‌ا‌ش مشخص نیست؟!
  7. مشاور مالی، قرار است شریک مال ما باشد. پس تلاش کنیم بهترین مشاور را انتخاب کنیم و پس از انتخاب، به او اعتماد کنیم و هرچیزی که به تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند را در اختیارش قرار دهیم.
  8. انتظار ما از مشاور مالی باید واقع‌گرایانه و زمینی باشد! مشاور مالی قرار نیست معجزه‌ای در زندگی شما بیافریند که پیش از آن هیچ زیربنایی برای آن تهیه نشده است. هم‌چنین، مسئولیت اتفاقات جهانی مانند جنگ‌های پیش‌بینی‌نشده یا همه‌گیری یک بیماری، با مشاور مالی شما نیست؛ اگرچه مدیریت نتیجه‌ی تأثیر همان جنگ‌ها بر پول و سرمایه‌ی ما، با ایشان است!
  9. و در آخر، چند نمونه از وظایف یک مشاور مالی را یادآوری کنیم:
  • تهیه‌ی گزارش دقیق از اطلاعات مالی
  • تهیه‌ی صورت‌های مالی از جریان نقدی
  • پیش‌بینی سود و زیان
  • مدیریت اعتبار
  • تسلط در تصمیم‌گیری‌های مالی
  • هدایت پول در سرمایه‌گذاری‌ها
  • بودجه‌بندی
  • مدیریت ریسک خسارت مالی

 

قسطا کارت


 

حرف آخر | شما چه فکر می‌کنید؟!

شما بگویید. تجربه‌ی دریافت یا ارائه‌ی خدمت مشاوره‌ی مالی را داشته‌اید؟! چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟! به‌نظر شما، مشاوره‌ی مالی یک هزینه‌ی اضافی است یا خرج واجب‌تر از نان شب؟!

 

دسته بندی شده در: