سرمایه گذاری در بورس یکی از گزینه های روی میز این روزهای صاحبان سرمایه یا علاقه‌مندان به فعالیت‌های اقتصادی است. بازاری که از آغاز سال ۹۹ حتی دولت نیز به شدت از آن حمایت می‌کند و در سر تیتر موضوعات خبرساز است. برای ورود به این بازار جدای از گرفتن کد بورسی در پیشخوان های دولت باید اطلاعات مفیدی از بازار داشته باشید و دور نمای کلی از این بازار را ببینید. با قسطا همراه شوید تا شما را با این بازار آشنا کنیم

بیشتر بخوانید:

https://ghesta.ir/blog/%d9%88%d8%a7%d9%85-%d9%81%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%da%86%da%a9-%d9%88-%d8%b6%d8%a7%d9%85%d9%86/

سرمایه گذاری در بورس

انواع سرمایه گذاری در بورس از نظر نوع سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری بر حسب موضوع به دو دسته‌ی: حقیقی و مالی تقسیم می‌شود. دسته حقیقی نوعی است که فرد با فدا کردن ارزشی در زمان حاضر، نوعی دارایی حقیقی به دست می‌آورد. درواقع موضوع سرمایه گذاری، دارایی واقعی است. خرید ملک یا آپارتمان، نمونه‌ای از آن است.

در دسته مالی، فرد در ازای فدا کردن ارزش حاضر، نوعی دارایی مالی که نتیجه آن معمولاً جریانی از وجوه نقد است به دست می‌آورد. سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار مثل سهام عادی یا اوراق مشارکت که فرد در ازای پرداخت پول، محق به دریافت جریانی از وجوه نقد به شکل سود می‌شود، سرمایه گذاری مالی محسوب می‌شود.

دسته بندی بازار بورس برای انتخاب نوع سرمایه گذاری در بورس

بورس بازاری است که در آن دارایی های مختلف مورد معامله قرار می گیرد. از این رو، انواع بازارها را می توان به سه دسته ی کلی زیر طبقه بندی کرد:

  • بورس کالا: بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می گیرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می گیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می گیرد نام‌گذاری می کنند. مثل بورس نفت و بورس گندم
  • بورس ارز: در بورس ارز، همان طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌‌شود. درکشور ما افراد کمتری در این بازار فعالیت می‌کنند اما در کشورهای پیشرفته فعالیت افراد بیشتر، و گاهی چشم‌گیر است.
  • بورس اوراق بهادار: در ایران پراستفاده‌ترین بازار سرمایه بورس اوراق بهادار است. در بورس اوراق بهادار دارایی‌های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می‌گیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به طور رسمی و دائمی در محل معینی تشکیل می‌شود که به آن بورس اوراق بهادار می‌گویند.

تمامی این بازارهای سرمایه گذاری در بورس به صورت آنلاین و از راه دور هم فعالیت می‌کنند و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق اینترنت برای خرید و فروش کالا، پول یا اوراق بهادار اقدام کنند.

سرمایه گذاری در بورس

بازار بورس و سرمایه گذاری

خرید سهام شرکت ‌ها در بازار بورس اوراق بهادار به منظور کسب درآمد و افزایش سرمایه یک سرمایه‌گذاری مالی محسوب می‌ شود. ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس از بقیه‌ی بازارهای سرمایه‌گذاری مانند طلا و مسکن بالاتر است. به همین دلیل کسانی که دانش قابل ارائه‌ای در این بازار دارند می‌توانند با مدیریت ریسک در این بازار فعالیت کنند و بازدهی بیشتری نسبت به سایر دارایی ‌ها به دست آورند.

  • توجه کنید سرمایه گذاری در این بازار نیاز به دانش دارد. احتمالا خیلی از افراد دانش سرمایه‌گذاری و بازار را سطحی و غیرضروری می دانند و با ورود به این عرصه نه تنها انتخاب خرید و فروش‌شان با ضرر هم‌راه می شود بلکه طعمه‌ای برای حرفه‌ای های بورس برای کسب سود بیشتر می‌شوند. در بورس به افراد ناآگاهی که دانش بورسی را نمی‌دانند و با حرف و شایعه‌ها عمل می‌کنند سرمایه داران کلاغی می گویند.

مزیت سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس مزیت‌هایی دارد که برای یک سرمایه‌گذار می‌تواند مهم باشد.

کسب درآمد: سرمایه گذاری در بورس اگر همراه با تجزیه و تحلیل مالی و به صورت آگاهانه باشد، از دو طریق این هدف را تأمین می‌کند: یکی دریافت سود و دیگری افزایش قیمت سهام است.

امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری : یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بورس، امنیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقررات است. به عنوان مثال شرکت‌‌هایی که در آن‌‌ها سرمایه گذاری می‌کنید موظف هستند کلیه اطلاعات حائز اهمیت خود اعم از اطلاعات مالی، برنامه‌ها و… را به سازمان بورس اعلام کنند و این شفافیت سازی، افق حرکت به سوی آینده را هم برای سهام‌دار مشخص می‌کند.

حفظ سرمایه در مقابل تورم : ارزش پول در طول زمان خود به خود کاهش می‌یابد و با توجه به تورم موجود در جامعه در صورتی که افراد پس‌اندازهای خود را در جای مناسبی سرمایه گذاری نکنند از ارزش آن کاسته خواهد شد. افراد با خریداری سهام یک شرکت در واقع به نسبت سهمی که خریداری کرده‌اند، در منافع این شرکت یعنی دارایی‌‌های شرکت و همچنین سود و زیان آن سهیم می‌شوند.

طبیعتاً در طول زمان، اولاً ارزش دارایی‌‌های شرکت متناسب با تورم افزایش می‌یابد و ثانیاً، شرکت در اثر فعالیت ‌های اقتصادی که انجام می‌دهد سود قابل قبولی به دست می‌آورد. در نتیجه افرادی که اقدام به خرید سهام شرکت‌‌ها می‌‌کنند می‌‌توانند سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کنند. حفظ ارزش پول در روزگار امروز موضوع مهمی است و توانایی آن در دنیای امروز اقتصاد داخلی ما هنر کوچکی نیست!

قابلیت نقد شوندگی: یکی از ویژگی‌‌های یک دارایی خوب، این است که قابلیت نقدشوندگی بالایی داشته باشد، یعنی بتوان آن را سریع به پول نقد تبدیل کرد. همین ویژگی از مهم ‌ترین مزیت ‌هایی است که بورس را از بازارهای دیگر به خصوص مسکن جدا و افراد زیادی را جذب خود کرده است.

نتیجه و دانستن الفبای بورسی

وارد شدن به دنیای بورس و سرمایه گذاری در بورس نیاز به دانستن الفبای بورسی، نمادهای بورسی و توانایی تابلوخوانی است اگر سرمایه دارید و دانش بورسی ندارید و علاقمند به حضور در این بازار هستید به یک کارگزاری معتبر مراجعه کنید تا سبد خریدتان را با سرمایه ای که در اختیار دارید را برای شما بچیند و شما مهلت یادگیری پیدا کنید.